Grupa I
Nauczyciele:
mgr Agnieszka Zdzienicka
mgr Justyna Warzocha
Grupa pracuje w godzinach 7.00 - 16.00
Konsultacje:
- pani Agnieszka poniedziałek godz.16.00
- pani Justyna wtorek godz.16.00
Co planujemy w maju?
Temat kompleksowy 05.05-09.05.2025:W krainie muzyki
- Skąd pochodzi dźwięk? - rozpoznanie instrumentów po odgłosach. Pradawny rytm – karta pracy. Odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
- Czasem słońce, czasem deszcz – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska). Dęty czy strunowy? - reagowanie na dźwięki instrumentów dętych. Ile nutek? - karta pracy. Doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie.
- Gatunki muzyczne – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie i podanie nazw różnych gatunków muzycznych. Hymn Krainy Muzyki – nauka piosenki.
- Koncert – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek. Omówienie jego treści, doskonalenie uważnego słuchania I pamięci. Jestem muzykantem – zabawa tradycyjna, integracja grupy. Po mojej prawej stronie – zabawa doskonaląca lateralizację.
- Jak zapisać muzykę? - burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią. Trema – dyskusja. Nutki – zabawa dydaktyczna utrwalająca aspekt porządkowy liczby.
Temat kompleksowy 12.05.-16.05.2025:Wrażenia i uczucia
- Emocje na twarzy – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem kart pracy. Moje emocje – malowanie farbami przy muzyce (pędzlem lub palcami).
- Kącik matematyczny – układanie emocji z figur geometrycznych. Karty pracy – doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć, rozwój umiejętności grafomotorycznych i kreatywności, budowanie wypowiedzi.
- Zły humorek - wysłuchanie wiersza Doroty Gellner, swobodne wypowiedzi dzieci. Uczuciowa kostka – klasyfikowanie emocji.
- Złość – rozmowa na podstawie opowiadania Renaty Piątkowskiej pod tym samym tytulem. Zabawa w sklep z wykorzystaniem monet i banknotów.
- Nauka piosenki „Podarujmy mamie”. Ile jest wyrazów w zdaniu? – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. Co czuł bohater? – określanie odczuć bohaterów bajek i historii znanych dzieciom.
Temat kompleksowy 19.05-23.05.2025:Zwierzęta duże i małe
- Gdzie żyją zwierzęta?– odszukiwanie na mapie zwierząt, które znajdują się w niewłaściwych miejscach. Przyporządkowanie zdjęć zwierząt podpisom. Rozpoznawanie zwierząt, czytanie globalne.
- Karta pracy – dopasowanie zwierząt do środowisk ich życia, doskonalenie sprawności manualnej, poszerzanie wiedzy przyrodnicze. Zwierzęta afrykańskie - praca
- W zoo – wysłuchanie wiersza Janusza Minkiewicza. Rozmowa z dziećmi na temat zwierząt żyjących w zoo. Żyrafy – praca plastyczna.
- Zabawa z kropkami – praca w grupach, układanie symboli liczb w odpowiedniej kolejności, przeliczanie, synteza wzrokowa. Polskie parki narodowe – rozmowa na temat polskich parków narodowych i zwierząt znajdujących się pod ochroną.
- Poniedziałkowe opowieści – słuchanie opowiadania Dominiki Niemiec. Karty pracy – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
Temat kompleksowy 26.05-30.05.2025: Święto Mamy i Taty
- Wnioskowanie o temacie zajęć – praca grupowa, rozwiązywanie rebusów, odczytywanie hasła na podstawie obrazków, doskonalenie słuchu fonemowego. Mama w pracy – rysowanie zawodu wykonywanego przez mamę.
- Wesoły tata – praca z wierszem Piotra Polaka, doskonalenie umiejętności słuchania i wypowiadania się. Karta pracy - doskonalenie umiejętności opisu i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
- Mama ma zmartwienie – praca z wierszem Danuty Wawiłow, uwrażliwienie na emocje innych, rozmowy na temat emocji osób dorosłych. Moi rodzice za 20 lat – praca plastyczna, rysowanie obrazu rodziny w przyszłości.
- Moja rodzina – zajęcia dydaktyczne doskonalące umiejętność przeliczania, porównywania liczb, poszerzania słownika o nazwy członków rodziny. Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat niestereotypowych rodzin (bez jednego rodzica, dzieci wychowywanych przez dziadków).
- Karta pracy - doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, odwzorowywanie, budowanie wypowiedzi. Co oznacza słowo „miłość” – wnioskowanie o temacie na podstawie zdjęć, rysowanie lub zapisywanie skojarzeń ze słowem „miłość”.
- Co planujemy w kwietniu?
Temat: Wiosna na wsi
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Wizyta na wsi” – rozwijanie mowy, wzbogacanie wiedzy nt. zwierząt hodowanych na wsi, ćwiczenia klasyfikacyjne – dopasowanie zwierząt do ich domów zamieszkania, dzielenie nazw zwierząt i ich domów na głoski i sylaby. Zabawy naśladowcze.
- Wiosenne prace na wsi – zapoznanie z pracą rolników w polu, w sadzie i w ogrodzie na podstawie filmu edukacyjnego. Zabawy ruchowe z elementami metody Weroniki Sherbourne.
- Rozwijanie zdolności manualnych poprzez wykonanie pracy plastycznej techniką: wydzieranki, lepienie z plasteliny.
- Zwierzęta wiejskie i ich dzieci – wzbogacanie słownictwa dzieci, rozpoznawanie zwierząt po odgłosach, po fragmencie ilustracji. Co jedzą zwierzęta – dopasowanie produktów do zwierząt. Rozwijanie umiejętności liczenia na konkretach.
Temat: Wielkanocne zwyczaje
- Przybliżenie dzieciom polskich zwyczajów związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocy na podstawie filmu edukacyjnego.
- Świąteczne porządki – kształtowanie umiejętności społecznych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku, rozwijanie dużej i małej motoryki podczas zabaw, wspomaganie rozwoju mowy. Rozwijanie umiejętności matematycznych - przeliczanie, segregowanie według koloru, dodawanie, odejmowanie, porównywanie ilości.
- „Pisanki, kraszanki” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej – zapoznanie dzieci ze sposobami ozdabiania jajek, rozwijanie uważnego słuchania i wypowiadania się na temat treści tekstu. Rozwijanie zdolności plastycznych poprzez wykonanie pisanki dowolną techniką.
- Koszyczek wielkanocny – utrwalanie symboli przedmiotów, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym. Przygotowanie grupowego koszyczka wielkanocnego poprzez wybieranie odpowiednich przedmiotów spośród takich nie związanych ze świętami.
- Realizacja ogólnopolskiego programu edukacyjnego-Bajkowa wyprawa cz.2-Wilk i 7 koźlątek-aktywne słuchanie, przeliczanie na patyczkach do7, pisanie cyfr 1-7, przeskakiwanie przez murek z cegieł, praca plastyczne-owijanie wełną postaci kozy
- Śmigus-dyngus –przybliżenie polskiej tradycji „Lanego poniedziałku”. Przypomnienie symbolicznego i faktycznego znaczenia wody w przyrodzie. Udział dzieci w warsztatach „Obieg wody w przyrodzie”.
- Sadzenie przez dzieci owsa w wielkanocnej dekoracji – utrwalanie wiadomości przyrodniczych dotyczących sposobów hodowania wybranych roślin
Temat: Początki państwa polskiego
- „O Lechu, Czechu i Rusie” – zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego. Rozwijanie umiejętności opowiadania pełnymi zdaniami na podstawie obrazków. Praca z mapą Polski – odnajdywanie stolic Polski. Wspólne śpiewanie hymnu Polski.
- Król, królowa i rycerze - Stroje królewskie i rycerskie – zapoznanie z rolą króla, królowej i rycerzy, zapoznanie ze strojami królewskimi i rycerskimi, nazwami atrybutów królewskich. Rozpoznawanie na ilustracjach i banknocie postać królów, m.in.: Bolesława Chrobrego, wyjaśnienie znaczenia przydomka „Chrobry”. Wykonanie korony przygotowanej i ozdobionej według własnego pomysłu.
- „1000 lat - jak to dużo?” - przybliżenie dzieciom pojęć związanych z upływem czasu z wykorzystaniem pomocy rozwojowych stosowanych w metodzie Marii Montessori – rozwijanie zdolności matematycznych.
- „Bal królewski”- udział w balu przedszkolnym. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności tanecznych, umiejętności uczciwej rywalizacji. Utrwalanie zdobytej wiedzy o tematyce historycznej poprzez rozwiązywanie zagadek związanych z pierwszym polskim królem -Bolesławem Chrobrym.
- Symbole władzy królewskiej – wzbogacanie wiedzy i słownictwa. Utrwalanie nazw przez tworzenie z nimi zdań. Wysłuchiwanie w nazwach wszystkich głosek. Wykonanie wybranego symbolu władzy dowolną techniką plastyczną – rozwijanie sprawności motoryki małej oraz rozwijanie wyobraźni.
- 8 kwietnia wychodzimy do Teatru Pinokio na przedstawienie Zamieniam się w słuch
- 14 kwietnia o godz.9.30 odbędą się bezpłatne warsztaty z udzielania pierwszej pomocy
- 16 kwietnia odbędą się warsztaty w mobilnym planetarium o wodzie
- 22 kwietnia dzieci będą uczestniczyły w spotkaniu z artystami z Filharmonii Łódzkiej