Grupa I
Nauczyciele:
mgr Agnieszka Zdzienicka
mgr Justyna Warzocha
Grupa pracuje w godzinach 7.00 - 16.00
Konsultacje:
- pani Agnieszka poniedziałek godz.16.00
- pani Justyna wtorek godz.16.00
Co planujemy w grudniu?
Temat kompleksowy: Mikołaj i jego pomocnicy?
- „Pomaganie to ważna sprawa” – na podstawie opowiadania M. Pawlisz. Rozmowa o sposobach pomagania innym ludziom i zwierzętom. Rozwijanie empatii i chęci zrozumienia potrzeb innych osób i zwierząt.
- Piosenka o św. Mikołaju – nauka słów i melodii. Skutecznezdziwienie – „Długo czy krótko?” – wyzwalanie myślenia wokół głoski „d” i jej postaci graficznej.
- Różnorodne zabawy matematyczne określające orientację w przestrzeni (w, na, nad, pod, za, przed, z prawej strony, z lewej strony, w środku). Rozwijanie umiejętności określania i opisywania lokalizacji.
- Praca plastyczno-techniczna – Eko zabawka na wystawę przedszkolną i ew. kiermasz świąteczny. Rozwijanie percepcji wzrokowej, kształtowanie umiejętności pracy z różnymi materiałami.
- W krainie Mikołaja. Ciekawostki o Zorzy polarnej, Laponii - miejscu gdzie zamieszkuje Mikołaj oraz postaci św. Mikołaja. Poznawanie zjawiska zorzy polarnej, kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Temat kompleksowy: Święta za pasem
- Co to jest tradycja? - na podstawie opowiadania M. Pawlisz „Idą święta”. Układanie historyjek obrazkowych o świętach, praca z pomocą montessorianską „Tradycje świąteczne”. Rozpoznawanie elementów tradycji świątecznej, rozwijanie umiejętności społecznych.
- Przygotowanie Jasełek - widowiska scenicznego o charakterze religijnym, opartego na wydarzeniu narodzenia Jezusa. Próby śpiewania kolęd, recytacja tekstu, itp. Rozwijanie wyobraźni muzycznej, umiejętności śpiewania kolęd i pastorałek oraz niwelowanie stresu związanego z występami publicznymi.
- Skuteczne zdziwienie – „Ekologiczny ekstraprojekt” – wyzwalanie myślenia wokół głoski „e” i jej postaci graficznej.
- Ciasteczka świąteczne. Gromadzenie składników, wyrabianie ciasta, pieczenie, a następnie dekorowanie ciasteczek świątecznych. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole. Odczuwanie radości podczas tej aktywności.
- Praca plastyczna „Choinka ze sznurka”. Nawlekanie kilku kolorowych sznurków na tekturową choinkę, a następnie naklejenie pomponików w formie bombek. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności oraz kształtowanie motoryki małej.
- Kuchenna magia – eksperymenty wykorzystujące środki spożywcze i przyprawy używane w kuchni (cynamon, wanilia, anyż, bakalie) Jakie potrawy królują w święta Bożego Narodzenia? Rozwijanie zdolności samodzielnego wysuwania hipotez i ich sprawdzania poprzez wykonywanie eksperymentów i zabaw badawczych.
- Zestaw zabaw ruchowych, ruchu rozwijającego wg. Weroniki Sherborn - kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz umiejętności dzielenia przestrzeni i nawiązywania kontaktu z innymi.
Temat kompleksowy: Nadeszła zima.
- Słuchanie opowiadania M. Pawlisz – Za ciasne łyżwy” – rozmowa nt. opowiadania i sposobów radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, dostrzeganie mocnych stron swoich i innych.
- Skuteczne zdziwienie – „Yyy… o czym by tu napisać?” – wyzwalanie myślenia wokół głoski „y” i jej postaci graficznej.
- Praca plastyczna - „Śnieżynka”. Malowanie na czarnym kartonie wzoru śnieżynki, a następnie posypywanie jej solą. Rozwijanie wrażliwości sensorycznych, odczuwanie radości podczas aktywności plastycznych.
- Trzy, dwa, jeden start – Zimowe zabawy matematyczne i językowe rozwijające umiejętność odkodowywania informacji, doskonalenie umiejętności liczenia i logicznego myślenia np. „Narciarz na trasie”, „Złap literę”.
6.12 - Kiermasz świąteczny w godzinach 13.30 -17.30. Serdecznie zapraszamy rodziców do wzięcia udziału.
17.12 - Koncert Filharmonii Łódzkiej pt. "Idą, idą kolędnicy"
19.12 - Przedstawienie świąteczne na sali gimnastycznej o godz. 14.30 oraz spotkanie z Mikołajem
Co planujemy w listopadzie?
Temat tygodnia:Polska – moja ojczyzna
- Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca z wykorzystaniem piosenki „Idzie listopad”, kalendarza oraz pomocy rozwojowych – utrwalenie poznanych pór roku, nazw miesięcy i dni tygodnia; rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstw czasu.
- Zapoznanie z animowaną bajką „Gniazdo białego orła” opowiadającą legendę o początkach państwa polskiego i jego godle [Fundacja Słowo i Kropka] – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, poszerzenie słownika czynnego i mowy opowieściowej
- Nauka wiersza „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego – wyjaśnienie niezrozumiałych słów, poszerzanie wiedzy o symbolice flagi polskie.j Wyjaśnienie czym są symbole narodowy i gdzie są one na co dzień i od święta prezentowane [np. na banknotach i monetach, mundurach, podczas ważnych świąt państwowych, podczas międzynarodowych wydarzeń sportowych].
- Nauka 3 zwrotek hymnu „Mazurka Dąbrowskiego” oraz piosenki „Polak Mały” z ilustrowaniem treści- rozwijanie umiejętności wspólnego śpiewania i grania na instrumentach perkusyjnych
- Wykonanie w dowolnej technice plastycznej orła białego – rozwijanie dziecięcej inwencji twórczej w oparciu o przyswojone wiadomości dotyczące symboli narodowych
- Śpiewanie hymnu narodowego podczas uroczystości z okazji Święta Niepodległości- wzmacnianie poczucia przynależności do wspólnoty przedszkolnej i narodowej
- Warszawa stolica Polski-poznanie informacji n.t miasta. Zabawy parateatralne z wykorzystaniem legendy o Syrence-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat postaw bohaterów legendy.
- Rozpoznawanie Polski na mapie Europy. Wskazywanie Warszawy, Łodzi oraz rzeki Wisły na mapie Polski. Ćwiczenia online na tablicy multimedialnej n.t motywy związane z Polską (superkids, LearningApps)
- Zapoznanie dzieci z wierszem W.Bełzy Katechizm polskiego dziecka-rozmowa n.t treści wiersza.
- Zestaw zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych- rozwijanie sprawności motorycznej, właściwego reagowania na sygnały dźwiękowe i wzrokowe podczas zabaw orientacyjno-porządkowych, współpracy w grupie. Zabawy ruchowe bieżne , skoczne, rzutne, z elementem czworakowania.
Temat tygodnia: Listopadowa pogoda
- Papierowy teatrzyk Kamishibai - J. Brzechwy „Katar” - kształtowanie zachowań prozdrowotnych, dbałości o higienę, rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego , umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat.
- 19.11 „Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci” – poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci przy użyciu opowiadania pt. „Każdy ma prawo dobrze się bawić” z programu Sanford Harmony. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć osób z najbliższego otoczenia. Kształtowanie postawy koleżeńskości, umiejętności współdziałania w zabawie.
- Nauka piosenki: „Wiatr i chmury” - rozwijanie umiejętności wyrażania emocji śpiewem i gestem.
- Rozwijanie wiedzy dotyczącej charakterystycznych dla jesieni zjawisk przyrody, umiejętności dobierania stroju do pogody, kształtowanie samodzielności w zakresie ubierania się i rozbierania.
- Zabawy ruchowo-muzyczne - rozwijanie orientacji w przestrzeni, dostrzegania zmiany charakteru muzyki, reagowania na komunikaty werbalne i pozawerbalne, umiejętność współpracy w parach.
- Kształtowanie słuchu muzycznego w zabawach rytmem. Zabawy umuzykalniające z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- Przeliczanie na konkretach w zakresie 1-5 i 1-10, określanie parzystości i nieparzystości liczb z wykorzystaniem szorstkich cyfr.
- Działania twórcze z wykorzystaniem farb do wiersza „Deszczowe podróże” D. Gellner – rozwijanie inwencji twórczej, umiejętności wyrażania swoich przeżyć poprzez pracę plastyczną.
- Ćwiczenia gimnastyczne utrwalające prawidłową postawę ciała z wykorzystaniem chusty animacyjnej i elementów Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne– rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
Temat tygodnia: Nasze ulubione bajki
- 25.11 Dzień Pluszowego Misia – zaprezentowanie przez dzieci swoich ulubionych maskotek – rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na określony temat. Zabawy w kręgu integrujące grupę i rozwijające umiejętność współdziałania w zabawie. Praca plastyczna pt. „Mój miś” - rozbudzenie inwencji twórczej dzieci, doskonalenie umiejętności wycinania dużych elementów z kartonu, formowania kulek z bibuły, klejenia i ozdabiania.
- Zapoznanie z gatunkami niedźwiedzi żyjącymi w naturze (takimi jak: niedźwiedź brunatny, polarny, koala, panda) oraz bohaterami bajek (takimi jak: Miś Uszatek, Kubuś Puchatek, Mis Paddington). Rozwijanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
- Przybliżenie postaci i twórczości łodzianki Ireny Tuwim – rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci, zapoznanie z zawodem tłumacza literatury pięknej.
- Zabawa taneczna- pobudzanie inwencji twórczej - improwizowanie muzyki ruchem z wykorzystaniem kolorowych chustek.
- Wspólne muzykowanie przy użyciu instrumentów perkusyjnych – doskonalenie umiejętności gry na dzwonkach, rozwijanie umiejętności współdziałania.
- Zabawy matematyczne – działania na konkretach w zakresie 1-5 (dzieci młodsze) i 1-10 (dzieci starsze): tworzenie zbiorów, szacowanie, przeliczanie, porównywanie wielkości zbiorów, rozpoznawanie cyfr oznaczające liczby od 0 do 10.
- Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej: zabawa słownikowe, rozsypanka literowa, analiza i synteza wyrazów o prostej budowie, wyróżnianie głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie w słowach o prostej budowie.
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe z przyborami, ćwiczenia przeciw płaskostopiu – wzmacnianie mięśni posturalnych, poszerzenie zakresu ruchomości obręczy barkowej, kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała.
- Poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci poprzez systematyczne czytanie bajek i opowiadań dotyczących emocji, wartości i umiejętności społecznych. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat zachowań i postaw bohaterów bajek i opowiadań, rozpoznawanie reprezentowanych wartości.
Zaplanowane warsztaty i wydarzenia grupowe:
- 07.11 – warsztaty rozwijające wiedzę dzieci o polskich ziołach
- 8.11- śpiewanie hymnu na sali gimnastycznej
-26.11-koncert artystów z Filharmonii łódzkiej pt ”Deszczowa Piosenka”-zabawy taneczno-rytmiczne
-29.11- wyjście do teatru