Metoda Montessori
Przedszkole nasze pracuje w oparciu o pedagogikę Marii Montessori od 1994 r. i było jedną z pierwszych placówek w Łodzi , która wprowadziła tę innowacyjną metodę wychowania do przedszkola. Podstawową rolą wychowawcy jest podążanie za dzieckiem, wspieranie jego indywidualnego rozwoju w myśl maksymy
"Pomóż mi to zrobić samemu" /cytat - M. Montessori/
Nauczyciel jest organizatorem otoczenia, pomocnikiem i przewodnikiem dla dziecka w jego rozwoju. Istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych. Nauczyciel współpracuje z wychowankiem, okazuje mu miłość i szacunek. Jest cierpliwy i opanowany, przyjmuje postawę partnerską opartą na ustalonych zasadach.
Maria Montessori ( 1870 - 1952) - lekarka, pedagog i twórczyni systemu wychowania przedszkolnego zwanego metodą Montessori. Zaliczana jest do grona reformatorów edukacji wczesnoszkolnej i umieszczana w nurcie pedagogiki alternatywnej. Założone przez nią w Rzymie (1907 r.) przedszkole dało początek nowemu typowi placówek. Główna praca twórczyni systemu nosi tytuł " Domy Dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci".
Montessori w trakcie pracy z dziećmi, a zarazem prowadzonych badań doszła do wniosku, że każde dziecko ma swój indywidualny plan rozwoju, na który składają się tzw. " wrażliwe fazy" (okresy). Dziecko wtedy jest bardzo wrażliwe na impulsy wysyłane z otoczenia i gdy zostaną stworzone mu odpowiednie warunki, potrafi ono w sposób zdecydowanie skoncentrowany poświęcić się pracy przez długi okres czasu. I tak w życiu każdego dziecka pojawia się wiele wrażliwych faz np. na pisanie i czytanie u dzieci 4-5 letnich, która pozwala im na bardzo szybką naukę liter i ich pisowni oraz chodzenie, mówienie, liczenie, aktywność ruchową. Zjawisko to nazwała autorka "polaryzacją uwagi". Jest to szczególnie pogłębiony i skoncentrowany typ aktywności, w której możliwości edukacyjne dziecka są największe.
Zadaniem osób dorosłych jest zorganizowanie takiego otoczenia w domu, przedszkolu czy szkole, aby wspierało ono rozwój dziecka poprzez samodzielne działanie, zgodnie z wrażliwymi fazami.
Do przygotowanego otoczenia w przedszkolu należą:
• budynek i sprzęty, które się w nim znajdują,
• materiał rozwojowy Montessori,
• osoba nauczyciela.
Przedszkole Miejskie nr 220 otrzymało ponownie w grudniu 2022 r rekomendację Polskiego Stowarzyszenia Montessori