Grupa VII
Nauczyciele:
mgr Halina Pietrzykowska-Zając
mgr Monika Dzięglewska-Banasiak
Grupa pracuje w godzinach 7.30 -16.30
Konsultacje:
- pani Halina -
- pani Monika -
- Listopadowe plany grupy VII
- Mój dom, moje miasto, moja ojczyzna
Wspólne szukanie znaczeń słowa dom. Opisywanie swojego miejsca zamieszkania oraz poznanie/utrwalanie adresu zamieszkania. Zabawy konstrukcyjne pod hasłem: "dom." Utworzenie modelu domu wraz z jego wyposażeniem wykorzystując min. materiały recyclingowe i naturalne. Przybliżenie i utrwalenie nazwy, krótkiej historii i charakterystyki naszego miasta. Wyszukiwanie Łodzi na mapie Polski.
Gdzie leży Polska? Praca z mapą Europy i świata. Wspomnienie o Unii Europejskiej. Wymienianie państw sąsiadujących z Polską. Zabawa dydaktyczna pt.: "Co nas odróżnia?" Poznanie/przypomnienie polskich symboli narodowych. Nauka/utrwalenie tekstu i melodii hymnu narodowego. Nauka wiersza W. Bełzy pt.: "Katechizm polskiego dziecka." Nauka "Piosenki młodego patrioty." Wykonanie kotylionów. Praca plastyczna: "Godło Polski."
Przybliżenie historii Polski związanej z zaborami o odzyskaniem niepodległości. Rozwijanie pojęć związanych z następstwem czasu: ile lat temu? mniej, więcej, porównywanie, szacowanie - praca z materiałem montessoriańskim. Udział przedszkola w akcji: "Szkoła do hymnu."
- Święta nietypowe
13 listopada - Dzień Dobroci - Dobro w bajkach i opowieściach.
16 listopada - Dzień Tolerancji - Wysłuchanie wiersza pt.: "Dzieci świata" W. Fabera oraz rozmowa na jego temat.
19 listopada - Dzień bez przemocy wobec dzieci. Udział w kampanii: Dzieciństwo bez przemocy. Zaangażowanie rodziców do podpisywania manifestu przeciwko przemocy wobec dzieci.
20 listopada Dzień Praw Dziecka. Rozmowa o Prawach Dziecka na podstawie opowiadania O. Masiuk pt.: "Prawa Dzieci."
21 listopada - Dzień życzliwości i pozdrowień. Zwrócenie uwagi na formy grzecznościowe werbalne i niewerbalne podczas powitania.
- U krawcowej
"Kącik krawiecki" - utworzenie w sali kącika tematycznego. Zapoznanie z narzędziami pracy krawca oraz do czego służą Wysłuchanie wiersza pt. "Igła" L.J. Kerna i rozmowa na temat jego treści. zabawa muzyczno - ruchowa pt.: "Tańcowała igła z nitką." Próba przyszycia przez dzieci, guzika do materiału.
"Dzień Pluszowego Misia" - Taniec z pluszakami. Wymyślanie imion pluszakom. Pomiar misiów za pomocą centymetra lub innym sposobem. Ustawianie pluszaków w szeregu: od najniższego do najwyższego.
27 listopada - Dzień nitkowania zębów. Nitka - bogate, wieloznaczne pojęcie. Zabawa twórcza pt.: "Bajka o nitce." Realizacja programu "klub mleczaka."
Tkaniny - Poznanie nazw oraz faktury różnych rodzajów tkanin.
Przeliczanie, tworzenie zbiorów tkanin podobnych pod względem koloru, przyjemności dotyku, grubości itp. "Co zostało zmienione?" - zabawa dydaktyczna. "Kolorowe suknie" - praca plastyczna.
12 listopada 2025r., g. 11.00 - środa - Narodowe Święto Niepodległości - Uroczystość w przedszkolu
20 listopada 2025r. - czwartek - Lekcja muzealna
21 listopada 2025r., g. 10.30 - piątek - Warsztaty z naturalnego sznurka
w listopadzie będzie miała miejsce w przedszkolu zbiórka darów dla dzieci z Domu Dziecka
Październikowe plany grupy VII:
- Co robią zwierzęta jesienią?Rozwijanie wrażliwości wobec zwierząt oraz logicznego myślenia, zainteresowań przyrodniczych na podstawie opowiadania A. Metko pt.: "Zwierzęta to nie zabawki." Wspomnienie o Światowym Dniu Zwierząt."Poszukiwanie zimowego mieszkania" - zapoznanie z treścią opowiadania H. Zdziitowieckiej oraz sposobami przygotowania się zwierząt do zimy, utrwalanie nazw zwierząt leśnych, ich wyglądu, sposobu poruszania się i odżywiania, wyrabianie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.Odloty ptaków - poznanie niektórych ptasich zwyczajów jak: odloty w stadzie i kluczu, na podstawie wiersza pt.: "Dobre rady sowy" S. Karaszewskiego. Praca z mapą świata. Zachęcanie do obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie, w zależności od pory roku.Praca plastyczna pt.: "Jeż" kształtująca sprawność manualną, zachęcanie do samodzielnego wykonania jej według instrukcji. Doskonalenie techniki wycinania i klejenia. słuchanie wiersza pt.: "Jeż" A. Nożyńskiej - Demianiuk."Zapasy na zimę" - zapoznanie z treścią wiersza, rozwijanie pojęć matematycznych: "mniej o ...", "więcej o ...", doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, dokonywanie działań na zbiorach. zapoznanie dzieci z rodzajami zapasów na zimę gromadzonych przez zwierzęta.
- W zdrowym ciele zdrowy duch.Wesoły obrazek dla chorego kolegi - wykonanie rysunku dla chorego rówieśnika. Zapoznanie dzieci z utworem literackim pt.: "Złapał katar Katarzynę" Rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi prostych i złożonych, odwoływanie się do własnych doświadczeń, wspomnień. Kształtowanie postaw empatycznych.Oto ja - praca z pomocami montessoriańskimi, planszami edukacyjnymi, encyklopediami zdrowia. Film edukacyjny pt.: "Ciało człowieka." Zabawy doskonalące uwagę. Kształtowanie współpracy w grupie.Sport to zdrowie - zabawy ruchowe. Stosowanie określeń: szybko, szybciej, najszybciej, wolno, wolniej, najwolniej. Zachęcanie do wypoczynku na świeżym powietrzu.Umiem dbać o zdrowie - rozwiazywanie zagadek dotyczących zdrowego stylu życia, quizu itp. Poznawanie produktów i zachowań niezbędnych do właściwego funkcjonowania organizmu.Zdrowe kanapki - samodzielne przygotowywanie sobie kanapek: dobór odpowiednich produktów, poznawanie przypraw, które zmieniają smak itp.Kto nas leczy? - spotkanie z lekarzem, ratownikiem medycznym - w miarę możliwości. Poznawanie odpowiedzialnej pracy lekarza. Zachęcanie do zadawania pytań i formułowania wypowiedzi na temat dbania o zdrowie.Realizacja ogólnopolskiego programu edukacji zdrowotnej pt.: "Klub mleczaka."
- Warzywa - owoce - jedz zdrowo.Jesienny stragan - zapoznanie z treścią wiersza pt.: "Na straganie."Jesienne owoce - zapoznanie z treścią wiersza pt.: "jesienne owoce" - praca z tablicą demonstracyjną, degustacja wybranych owoców. Zabawa pt.: "Jaki to owoc?" z wykorzystaniem różnych zmysłów.Wyprawa po witaminy - wycieczka do sklepu z warzywami i owocami. Oglądanie i rozpoznawanie owoców i warzyw. Sałatka owocowo - warzywna - wykonanie wspólnie z dziećmi sałatki owocowo - warzywnej. Doskonalenie współpracy w grupie, utrwalanie tematyki związanej ze zdrowym odżywianiem.
6.10.2025 - poniedziałek godz. 9.00 - Udział dzieci w przedstawieniu o charakterze występu cyrkowego, w wykonaniu grupy teatralnej "Hermi Trio" z Turcji.
24.10.2025 - piątek - "Bal Jesieni"
Wrześniowe plany grupy VII
- Moja grupa, moje przedszkole.Adoptowanie się dzieci do nowego środowiska poprzez odkrywanie najbliższego otoczenia: koleżanek, kolegów, pań i pozostałych pracowników przedszkola, sali przedszkolnej, kącików montessoriańskich itd. Poznawanie budynku i ogródka przedszkolnego. Poznawanie zasad i reguł obowiązujących w grupie, zapisanie ich lub zilustrowanie w grupowym "Kodeksie Montessorka" oraz utrwalanie w codziennym postępowaniu dzieci.Bezpieczeństwo w klasie, łazience, na korytarzu, sali gimnastycznej i w ogródku przedszkolnym - rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń związanych z zachowywaniem bezpieczeństwa w tych miejscach i dokładnego ich przestrzegania.Rozwijanie samodzielności dzieci w poznawaniu i stosowaniu nawyków higienicznych, spożywaniu posiłków, ubieraniu się itp.Ćwiczenia gimnastyczne, zabawy z chustą animacyjną integrujące grupę oraz rozwijające sprawność ruchową dzieci.Udział dzieci rozpoczynających edukację w naszym przedszkolu, wraz z rodzicami, w uroczystym pasowaniu na "Przedszkolaka Montessorka." Obchody "dnia Przedszkolaka" przez całą społeczność przedszkolną. wspólne zabawy przy piosenkach: "Przedszkolaki Montessorki," "Przedszkole, przedszkole," "Jestem przedszkolakiem."
- Wakacyjne wspomnienia.Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi dotyczących wspomnień wakacyjnych na podstawie wiersza Lucyny Krzemienieckiej pt. "Wspomnienia z wakacji." Praca z mapą Polski i Europy - wskazywanie miejsc, w których były dzieci."Co to za przedmiot, do czego służy?" Zabawy dydaktyczne rozwijające umiejętność rozróżniania przeznaczenia przedmiotów potrzebnych na wakacjach. wzbogacanie słownictwa dzieci. "Segregowanie skarbów," pamiątek przywiezionych z wakacji. Rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie: 3 i 6."Pocztówka z wakacji" - czyli malowanie miejsc, w których byłem. Praca plastyczna dla dzieci młodszych i starszych z wykorzystaniem farb plakatowych, rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą dzieci.Wspólne śpiewanie piosenki pt.: "Lato w kawiarence." zachęcanie do spontanicznego tańca przy piosence.zapoznanie z treścią opowiadania pt.: "pożegnanie lata." Zachęcanie dzieci do samodzielnego wyciągania wniosków na temat zachowania głównego bohatera. Kształtowanie postaw: szacunku, koleżeństwa i wzajemnej życzliwości.Układanie mandali z materiału przyrodniczego przy muzyce relaksacyjnej. Wyzwalanie zainteresowania ciszą, szukanie jej podczas pracy.
- Zasady bezpieczeństwa i znaki drogowe oraz zawód policjanta.Poznawanie zasad bezpieczeństwa dla pieszych. Wdrażanie do ich przestrzegania. Prezentacja znaków drogowych i sygnalizatora świetlnego, rozwijanie umiejętności rozpoznawania ich i interpretowania ze zrozumieniem: co oznaczają, czego od nas wymagają.Nauka piosenki pt.: "Uwaga czerwone światło."Spacer na pobliskie skrzyżowanie w celu zaprezentowania przez dzieci praktycznych umiejętności związanych ze znajomością zasad ruchu drogowego dla pieszych. Poznawanie zawodu policjanta i jego niezbędności. Zabawy ruchowe, orientacyjno - porządkowe rozwijające spostrzegawczość i chęć stosowania się do obowiązujących zasad ruchu drogowego.
- Moje emocje. Czy inni też je mają?Nabywanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji. zabawy integracyjne na przedstawianie i rozpoznawanie emocji za pomocą ruchu, gedtu,, mimiki twarzy, naśladowanie i nazywanie emocji przedstawionych na ilustracjach. Zabawy z "Kalendarzem uczuć." Zachęcanie do wypowiadania się o swoim samopoczuciu i odczuciach, w różnych sytuacjach: miłych, trudnych itp.
- Wprowadzenie w tematykę jesienną.
Czerwcowe plany grupy VII
- Jesteśmy dziećmi, przedszkolakami, mamy swoje prawa i obowiązki. Oglądanie ilustracji dzieci z różnych stron świata, umieszczenie ich na poszczególnych kontynentach - praca z materiałem montessoriańskim. Udzielanie odpowiedzi na pytania: dlaczego warto być dzieckiem? co w dzieciństwie lubię najbardziej? dlaczego cieszę się, że jestem przedszkolakiem? Przypomnienie Praw Dziecka, prowadzenie rozmów przybliżających dzieciom ich znaczenie i wartość. Słuchanie i wspólny śpiew piosenki pt.: "Wszystkie dzieci nasze są." Wspólne dojście do wniosku, że wszystkie dzieci na całym świecie, choć różnią się kolorem skóry, mają takie same potrzeby i marzenia. Przybliżanie dzieciom ich obowiązków, uwrażliwianie na konieczność ich wykonywania np.: okazywanie szacunku drugiemu człowiekowi, nabywanie dobrych manier i umiejętności posługiwania się nimi, porządkowanie miejsca pracy po jej zakończeniu, systematyczne zdobywanie wiedzy i umiejętności itd.
- Bezpieczne i zdrowe wakacje. Kształtowanie postaw prawidłowego zachowania się w kontakcie z kimś nieznajomym - "Obcemu powiedz NIE," w miejscach, których nie znasz, zgubiłeś się, co robisz? Utrwalanie numeru alarmowego 112, zaznajomienie dzieci z niezbędnymi informacjami, które należy podać, dzwoniąc pod ten numer. Zaznajamianie dzieci młodszych/utrwalanie przez dzieci starsze, pełnego brzmienia adresu zamieszkania, mocne akcentowanie i utrwalanie w pamięci, komu należy go podawać a komu nie wolno. Prezentacja bezpiecznych miejsc, w których należy spędzać czas zabawy oraz tych, w których bawić się nie wolno - uzasadnianie dlaczego. Słuchanie opowiadań o tematyce wakacyjnej oraz zabawy ruchowe ze śpiewem przy wakacyjnych piosenkach. odzwierciedlanie wakacji w pracach plastycznych dzieci, wykonywanych różnymi technikami.
- Która godzina? Rozwijanie umiejętności odczytywania pełnych godzin na zegarze. Prezentacja zegarów tarczowych i elektronicznych. próby samodzielnego posługiwania się tymi zegarami, odczytywania godzin, zabawy tematyczne z zegarami. Utrwalanie liczebników głównych od 1 do 12 przez starsze dzieci. Przypomnienie i utrwalanie nazw por dnia: rano, południe, popołudnie, wieczór, noc. Zapoznanie chętnych dzieci z godzinami popołudniowymi (13,14,15 itd.) adekwatnymi do przedpołudniowych: (7,8,9).
- Kodowanie na dywanie - lato. Rozwijanie logicznego myślenia i zdolności matematycznych oraz umiejętności odkodowywania informacji. kształtowanie umiejętności współdziałania w parach, w zespołach, odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności.
2 czerwca 2025r. - poniedziałek - Wycieczka do "BRZO_ZA PRZEJAZDEM,"
17 czerwca 2025r. - wtorek - Uroczystość "Pożegnania przedszkola" przez dzieci idące do szkoły
