Grupa VII
Nauczyciele:
mgr Halina Pietrzykowska-Zając
mgr Monika Dzięglewska-Banasiak
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -17.00
Konsultacje:
- pani Halina - poniedziałek 10.30 - 11.30
- pani Monika - wtorek 8.00 - 9.00
Majowe plany grupy VII:
Polska moja Ojczyzna.
- Majowe święta: 1 maja - Święto Pracy, 2 maja - Święto flagi Państwowej, 3 maja - Święto Konstytucji 3-go Maja." Przypomnienie/zaznajomienie z treścią wiersza Cz. Janczarskiego pt. "Barwy ojczyste" oraz innymi wierszami polskich poetów o treści patriotycznej. Przypomnienie/poznanie znaczenia słowa: konstytucja oraz podstawowych wiadomości o Konstytucji 3-go Maja.
- Polskie symbole narodowe: godło, flaga, hymn. Przypomnienie ich i utrwalanie ich znaczenia. wykonywanie prac plastycznych: "Godło" - wycinanie i komponowanie na płaszczyźnie, "Flaga" - wydzieranka z kolorowego papieru. Rozwijanie umiejętności wspólnego śpiewania Mazurka Dąbrowskiego, we właściwej postawie.
- Polska mój rodzinny kraj. Utrwalanie wiadomości o wyglądzie i położeniu Polski na mapie Europy, utrwalenie nazw: naszej stolicy, morza, najdłuższej rzeki, najwyższego pasma górskiego w Polsce, kilku największych polskich miast oraz nazwisk kilku sławnych Polaków. zapoznanie z treścią wiersza Cz. Janczarskiego pt.: "Co to jest Polska?" oraz Z. Staweckiego pt.: "Nasze polskie A,B,C."
- Wspólne śpiewanie piosenek o Polsce z dziecięcego repertuaru: "Jestem Polakiem," "To tu" i innych.
Ćwiczę, ruszam się, uprawiam sport bo chcę być zdrowy.
- Udział dzieci zgłoszonych przez rodziców w ogólnopolskim konkursie pt.: "Rowerowy Maj." zaznajamianie i propagowanie tej formy ruchu, promującej zdrowy styl życia, zarówno w przedszkolu jak i w rodzinie.
- Udział dzieci w przedszkolnej "Olimpiadzie sportowej" oraz innych formach ruchu w ogrodzie przedszkolnym, sali gimnastycznej, na spacerze. Rozwijanie umiejętności rywalizowania, prezentowania postawy "fair play" oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń i wyboru miejsc do zabaw ruchowych.
Ja i moje emocje.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich emocji i uczuć, w stosunku do swojej planety, kontynentu i kraju, używając charakterystycznych dla dziecka, form wyrazu: tańca, gestu, ruchu, prac plastycznych a także, języka mówionego w scenkach teatralnych, grupowym przedstawieniu.
- Udział dzieci w grupowej uroczystości z okazji "Dnia Mamy i Taty" z udziałem rodziców oraz w "Festynie Rodzinnym."
- Organizowanie zajęć na tematy bliskie sercu dziecka: "Ja i moja rodzina," - kto do niej należy?, jak wygląda?, czym się zajmuje?, czym się interesuje?, kim jest dla mnie?
W krainie muzyki.
- "Skąd pochodzi dźwięk?" - rozwijanie umiejętności rozpoznawania odgłosów instrumentów, rozwijanie wiedzy o instrumentach.
- Gatunki muzyczne - zapoznanie dzieci z współczesnymi gatunkami muzycznymi, słuchanie i nazywanie ich.
- "Jak zapisać muzykę?" - zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią, rozwijanie umiejętności rozpoznawania nut.
Zwierzęta duże i małe.
- "Gdzie żyją zwierzęta?" - rozpoznawanie zwierząt, rozwijanie umiejętności czytania globalnego, wzbogacanie słownictwa.
- "Zwierzęta afrykańskie" - praca plastyczna, dopasowywanie zwierząt do ich środowisk.
- "W zoo" - słuchanie wiersza Janusza Minkiewicza. rozwijanie wiedzy dzieci o zwierzętach żyjących w zoo.
Kwietniowe plany grupy VII:
- Wiosna na wsi i w mieście
Słuchanie opowiadań o wiośnie wzbogacających wiedzę dzieci o zwierzętach hodowanych na wsi. Zabawy naśladowcze.
Szukanie wiosny w mieście: w ogródku przedszkolnym, podczas spacerów do parku. Formułowanie wypowiedzi na podstawie własnych obserwacji o cechach charakterystycznych tej pięknej pory roku. Wzbogacanie słownictwa.
Poznawanie przysłów o wiośnie i zwierzętach wiejskich.
Rozwijanie zdolności manualnych poprzez tworzenie prac plastycznych w dowolnej technice.
Poznawanie pracy rolników w: polu, sadzie i ogrodzie.
Zabawy ruchowe z elementami metody Weroniki Scherborne.
Rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby i głoski. Rozwijanie umiejętności liczenia na konkretach.
- Wielkanocne zwyczaje
Przybliżanie dzieciom polskich zwyczajów związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych.
Praca plastyczna: "Bazie w wazonie," rozwijająca umiejętności plastyczne i twórcze.
Koszyczek wielkanocny - praktyczne poznawanie i utrwalanie symboli przedmiotów, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym. Przygotowanie grupowego koszyczka wielkanocnego.
Nauka piosenki pt.: "Wielkanocne Święta" wraz z animacją do utworu.
"Pisanki, kraszanki" - słuchanie opowiadania A. Widzowskiej, zapoznającego dzieci ze sposobami ozdabiania jajek.
Praca plastyczna pt.: "Pisanka"
"Śniadanie Wielkanocne i śmigus - dyngus" - poznawanie przez dzieci zasad nakrywania do świątecznego stołu. Utrwalanie pojęć: po lewej, po prawej. Poznawanie/utrwalanie wiadomości przyrodniczych dotyczących sposobów hodowania wybranych roślin np.: rzeżuchy, owsa. Opieka nad grupowym "ogródkiem parapetowym."
"Świąteczne porządki" - kształtowanie wśród dzieci umiejętności społecznych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
Rozwijanie umiejętności matematycznych i praktycznych takich jak: przeliczanie, segregowanie według konkretnej cechy, dodawanie, odejmowanie, porównywanie ilości.
- Żywioły
Obieg kropli w przyrodzie - zapoznanie dzieci z obiegiem wody w przyrodzie podczas udziału w warsztatach w mobilnym planetarium. Eksperymenty z wodą - rozbudzanie ciekawości otaczającym światem, zapoznanie dzieci z właściwościami fizycznymi wody, rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego.
Cztery żywioły - poznawanie żywiołów min. na podstawie wiersza i eksperymentów oraz poprzez wykonanie pracy plastycznej z kolorowego papieru i bibuły.
- Początki państwa polskiego
"O Lechu, Czechu i Rusie" - zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego. Praca z mapą Polski - odnajdywanie stolic Polski. Wspólne śpiewanie polskiego hymnu.
"Król, królowa i rycerze" - zapoznanie z rolą królów i rycerzy, ze strojami królewskimi i rycerskimi, nazwami atrybutów królewskich. rozpoznawanie na ilustracjach i banknocie postaci Bolesława Chrobrego, wyjaśnienie znaczenia przydomka "Chrobry." Wykonanie korony przygotowanej i ozdobionej według własnego pomysłu.
"1000 lat, jak to dużo?" - przybliżenie dzieciom pojęć związanych z upływam czasu, z wykorzystaniem pomocy rozwojowych stosowanych w koncepcji pedagogicznej M. Montessori. Rozwijanie umiejętności matematycznych.
"Bal królewski" - udział w balu przedszkolnym. Utrwalanie zdobytej wiedzy o tematyce historycznej poprzez rozwiązywanie zagadek związanych z pierwszym polskim królem - "Bolesławem Chrobrym."
"Symbole władzy królewskiej" - wzbogacanie wiedzy i słownictwa. Wykonanie wybranego symbolu władzy dowolną techniką plastyczną. Utrwalanie poznanych liter, tworzenie z nich krótkich wyrazów.
Marcowe plany grupy VII
W oczekiwaniu na wiosnę
,, W marcu jak w garncu’’ - Poznanie nazwy nowego miesiąca oraz charakterystycznych zjawisk pogodowych. Poznanie znaczenia przysłowia. Wykonanie pracy plastycznej, ilustrującej marcową pogodę
,, Kalendarz pogody’’ - Uwrażliwienie dzieci na dostrzeganie zmian w pogodzie. Wzbogacenie słownika o słowa określające zjawiska atmosferyczne: słonecznie, mroźnie, wietrznie, śnieżnie, pochmurnie, ,deszczowo itp. Poznanie ich symboli graficznych.
Wiosenny ogródek w kąciku przyrody’’- Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem akcesoriów ogrodniczych. Sadzenie warzyw, sianie nasion, systematyczne podlewanie roślin. Zapoznanie dzieci z czynnikami potrzebnymi do wzrostu roślin. Kształtowanie nawyków dbania o rośliny, zapoznanie z potrzebami i wymaganiami roślin, ukazanie dzieciom prostych prac gospodarczych. Zachęcanie dzieci do prowadzenia obserwacji przyrodniczych. Dostrzeganie zmian w wyglądzie roślin.
,, Czego do życia potrzebuje roślina?’’- zabawy badawcze z wodą i światłem. Prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków.
,, O żółtym tulipanie’’ - Zapoznanie z budową i warunkami rozwoju tulipana, zachęcanie do hodowli kwiatów, rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
,, Budowa kwiatu’’- Omówienie budowy rośliny, nazywanie jej poszczególnych części ( cebula, łodyga liść , kwiat).
,, Etapy rozwoju fasoli’’- praca z pomocą montessoriańską.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg Weroniki Sherborne
Przez cały marzec realizować będziemy z dziećmi ciekawe zagadnienia programu: "Kubusiowi przyjaciele natury"
Witamy wiosnę
,, Suknia Pani Wiosny’- Zapoznanie z nową porą roku oraz jej charakterystycznymi zwiastunami : przyloty ptaków, zmiana pogody, pojawienie się pierwszych wiosennych kwiatów
,, Marzanna’’- Zapoznanie z dawnymi tradycjami topienia Marzanny i jej symboliką oraz obchodami witania wiosny. Poszerzanie czynnego słownika dzieci .
,, Forsycja’’- wykonanie pracy plastyczno-technicznej z gałązek krzewów i żółtej bibuły. Poznanie krzewu, który kwitnie wiosną.
,, Marzec kucharz’’- słuchanie piosenki o wiośnie . Interpretacja muzyki ruchem. Ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu.
,,Szukamy wiosny’’- wycieczka do pobliskiego parku. Obserwowanie wyglądu roślin i zwierząt. Rozpoznawanie zwiastunów wiosny i zmian zachodzących w przyrodzie. Wsłuchiwanie się w odgłosy ptaków.
,, Wiosenne ubrania’’- Klasyfikowanie ubrań wg określonej cechy. Doprowadzenie do zrozumienia, jak ważne dla zdrowia jest ubieranie się, stosownie do pogody.
,,Skąd się bierze deszcz?’’- Zabawa badawcza z parowaniem i skraplaniem wody. Rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków po przeprowadzonym doświadczeniu.
,, Pierwsze wiosenne kwiaty’’- Nabywanie umiejętności składania papieru wg wzoru. Zapoznanie z nową techniką plastyczną
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- rozwijanie umiejętności współpracy i ćwiczenia w parach.
4 marca 2025r. - wtorek - przedszkolny "Bal karnawałowy,"
27 marca 2025 - czwartek - spotkanie z psem,
w marcu również odwiedzi nas w grupie Tata jednego z dzieci, który w ramach preorientacji zawodowej zapozna je z jednym z zawodów, który jest niezbędny do powstania książki. Co to za zawód? - niespodzianka!