Grupa VII
Nauczyciele:
mgr Halina Pietrzykowska-Zając
mgr Monika Dzięglewska-Banasiak
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -17.00
Konsultacje:
- pani Halina - poniedziałek 10.30 - 11.30
- pani Monika - wtorek 9.00 - 10.00
Tematyka na listopad
Mała i duża ojczyzna
- ,,Legenda o Orle Białym’’- słuchanie legendy. Poznanie i okoliczności powstania Godła Polskiego. Nabywanie poczucia przynależności narodowej i przynależności państwowej
- ,, Katechizm polskiego dziecka’’- nauka wiersza Bełzy. Rozmowy na temat narodowości dzieci oraz symboli narodowych. Utrwalenia znajomości barw ojczystych, zarysu mapy Polski ze stolicą Warszawą
- ,,Hymn Polski’’- słuchanie Mazurka Dąbrowskiego. Rozpoznawanie hymnu spośród innych utworów. Śpiewane I zwrotki i refrenu. Odczuwanie powagi Hymnu narodowego. Śpiewanie I zwrotki i refrenu. Przyjmowanie prawidłowej ostawy podczas śpiewu hymnu. Budzenie poczucia przynależności do Polski i Europy.
- ,,Polak mały’’- nauka piosenki patriotycznej
- ,, Symbole narodowe’’- zabawa dydaktyczna- oglądanie symboli narodowych Polski- rozpoznawanie wśród symboli innych krajów. Malowanie farbami flagi Polski .
- ,,Godło Polski’’- ćwiczenia grafomotoryczne- łączenie kropek, wypełniania konturu barwą- wzbudzanie szacunku do symboli narodowych.
- ,, Co to jest niepodległość?’’- słuchanie piosenki-- doprowadzenie do zrozumienia, że kiedyś Polska była pod zaborami i nie było jej na mapie Polski po 123 latach odzyskała wolność .
- Uroczystość z okazji rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Uroczyste odśpiewanie hymnu narodowego
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg Weronki Sherborne.
Pogoda w kratkę
- ,, Sposób na nudę’’- słuchanie opowiadania A. Widzowskiej- rozmowy nt. aktualnego stanu pogody. Poznanie rożnego rodzaju deszczu i ich określeń: mżawka, kapuśniaczek, ulewa. Rozwijanie słownika czynnego u dzieci.
- ,,Taniec w deszczu’’- osłuchanie z piosenką. Przeliczanie zwrotek w piosence, określanie metrum piosenki. Rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. Interpretowanie muzyki ruchem
- ,,Skąd się bierze deszcz?’’- zabawa badawcza. Przeprowadzenie doświadczenia z parowaniem i skraplaniem wody. Doprowadzenie do zrozumienia obiegu wody w przyrodzie .
- ,, Parasol’’- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem papieru kolorowego - ćwiczenia w zaginaniu papieru wg wzoru i rozplanowaniu pracy na kartce papieru
- ,, Krople deszczu’’- zabawa matematyczna- ćwiczenie umiejętności przeliczania tworzenia rytmów.
Dobre maniery
- ,,Grzyb Borowik’, ,, Pajączek’’- słuchanie bajek terapeutycznych A. Łaby i M. Malickiej. Wyjaśnienie trudnych pojęć: „godność”, „tolerancja”, „stereotyp”, „uprzedzenie”. Rozwijanie postawy tolerancji, nauka szacunku i akceptacji innych osób.
- ,, Moje emocje’’- praca z pomocą rozwojową. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć na podstawie wyrazu twarzy.
- ,, Jak się dzisiaj czuję’’?- zabawa z pantomimą – rozpoznawanie i nazywanie uczuć dzieci na podstawie ich mimiki i gestów
- ,,Auslander’’- zabawa z dramą, ucząca empatii, nazywania i rozpoznawania uczuć innych osób. -Rozwijanie postawy empatycznej; - doskonalenie umiejętności, poprawnego zachowania się w różnych sytuacjach -wyrabianie nawyku okazywania innym i sobie życzliwości oraz szacunku .
- ,,Savoire – vivre ‘’- co oznacza ?– rozmowa kierowana. Czytanie fragmentów książki „Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci” G. Kasdepke. Rozmowy i zabawy kształtujące i utrwalające nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych. Zabawy i gry integracyjne uczące wyrozumiałości i tolerancji. Kulturalne zachowanie się podczas spożywania śniadania czy obiadu. Prawidłowe nakrywanie do stołu – zajęcia praktyczne . Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych podczas uroczystości szkolnych – scenki dramowe . Wdrażanie dzieci do poszanowania własności wspólnej i osobistej .Zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowe odnoszenie się przedszkolaków do siebie oraz osób dorosłych
- ,,Jak się zachować’’?- pogadanka na temat kultury osobistej w przedszkolu i poza nim. Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nimi zachowań . Wdrażanie do właściwych postaw związanych z kulturą bycia (przypomnienie o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych.
- ,, Piosenka bardzo kulturalna’’- nauka melodii i słów. Przypomnienie o trzech magicznych słowach: proszę, przepraszam, dziękuję
Październikowe plany grupy VII
Jesień wokół nas
- Czy są we mnie jakieś emocje? - podejmowanie prób nazywania podstawowych emocji w codziennych sytuacjach, dostrzeganie ich u siebie i innych.
- Jaka jest jesień? - odnajdywanie charakterystycznych cech jesieni: przyglądanie się jej darom, działaniom podejmowanym przez człowieka o tej porze roku itp.
- "Owoce i warzywa" - wykonanie pracy plastycznej metodą wydzieranki z kolorowego papieru lub malowanie farbami akwarelowymi.
- Słuchanie opowiadań czytanych przez nauczycielkę: "Gdzie są kasztany?" i innych, ze zbioru opowiadań dla dzieci pt.: "Rok w przedszkolu."
Odżywiamy się zdrowo - piramida żywienia
- Zapoznanie z "piramidą żywienia" - jej wykorzystaniem i znaczeniem.
- Śpiewanie piosenek o tematyce związanej ze zdrowiem.
- Słuchanie opowiadania czytanego przez nauczycielkę pt.: "jabłkowy dzień," ze zbioru opowiadań dla dzieci pt.: "Rok w przedszkolu."
- "Paluszkowe zabawy," które: rozwijają sprawność manualną, poprawiają humor, wzbogacają słownictwo, budują przyjazne relacje w grupie.
- Zabawy ruchowe, słownikowe, grafomotoryczne, matematyczne, otwierające przed dziećmi świat liter i cyfr.
- "Kalendarz uczuć" - zachęcający do wypowiadania się na temat własnego samopoczucia.
Park i jego mieszkańcy
- "Jak nazywają się i jak wyglądają mieszkańcy parku?" - zdobywanie wiedzy na podstawie własnych obserwacji, materiału montessorianskiego, wierszy, zagadek oraz bajki muzycznej pt. "lata ptaszek po ulicy."
- Budzenie zainteresowania światem zwierząt mieszkających w parku. Uświadamianie, ze one również posiadają zdolność odczuwania.
- "Ptak" - ozdabianie tekturowej sylwety ptaka kolorowymi ścinkami materiałów - praca plastyczna.
- Spacery do pobliskiego parku.
Poznajemy otaczającą nas rzeczywistość
- Pierwsza pomoc - co to takiego?
- Ludwik Jerzy Kern - kto to taki?
- Uczymy się czytać wyzwalając myślenie - program "Skuteczne zdziwienie"
- Rozwijamy swoją sprawność fizyczną metodą: W. Sherborne, Kniessów.
- Poznajemy życie pszczół na wycieczce do "Leśnej Polany."
- Poznajemy teatr w "Baśniowej Kawiarence."
- Bawimy się w przedszkolu na "Balu Jesieni."
Wrześniowe plany grupy VII
Witamy w przedszkolu
- ,, Poznajemy przedszkole’’- zapoznanie dzieci z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem ( kącikami pracy, materiałem rozwojowym). Uwrażliwienie dzieci na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas pobytu w poszczególnych pomieszczeniach oraz w drodze do nich.
- Organizowanie zabaw integracyjnych zachęcających dzieci do wzajemnego poznawania się, zapamiętywania imion kolegów i koleżanek z grupy. Tworzenie przyjaznej atmosfery. Pokonywanie zahamowani społecznych i budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
- Prezentowanie opowiadań, aranżowanie rozmów z dziećmi na temat pobytu w przedszkolu. Zapoznawanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu, wskazywanie właściwych zachowań. Zachęcanie i mobilizowanie do utrzymania porządku w klasie.
- ,, Kodeks Montessorka’’- opracowanie kodeksu zachowania obowiązującego w grupie i przedszkolu. Zachęcanie dzieci do przestrzegania ustalonych zasad.
- Organizowanie zabaw ruchowych ze śpiewem o tematyce związanej z przedszkolem, nauka piosenek o przedszkolu.
- Organizowanie zabaw ruchowych na świeżym powietrzu. Uwrażliwianie na konieczność przestrzegania przez dzieci zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na sprzęcie ogrodowym.
- Obchody Ogólnopolskiego Dnia Przedszkolaka 20 września 2024r. Pasowanie dzieci rozpoczynających edukację w naszym przedszkolu na „Przedszkolaków Montessorków.”
Bezpieczny przedszkolak
- Systematyczne poznawanie zasad ruchu drogowego pieszych poprzez: słuchanie wierszy i opowiadań, prowadzenie rozmów, zapoznanie z zawodem policjanta. Zachęcanie dzieci do oceny postaw w nich prezentowanych i ich skutków.
- Wyjście na pobliskie skrzyżowanie – praktyczny sprawdzian wiedzy i umiejętności dzieci z zakresu przestrzegania zasad pieszego ruchu drogowego i bezpiecznego zachowania się na ulicy. Obserwowanie zachowania się pieszych i kierowców.
- ,,Uwaga, czerwone światło’’- zabawy muzyczne wysnute z treści piosenek. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi dotyczących konsekwencji nieprawidłowych zachowań na jezdni.
- ,,Sygnalizator świetlny’’- wykonanie pracy plastycznej farbą plakatową lub wydzieranki z papieru kolorowego. Nabywanie umiejętności malowania farbą oraz doskonalenie umiejętności wydzierania i wyklejania konturu znaku.
- ,,Jakie znamy pojazdy’’- zapoznanie dzieci z różnymi środkami komunikacji: lądowymi, wodnymi i powietrznymi.
- ,, Co to za sygnał’’- zapoznanie dzieci z pojazdami uprzywilejowanymi na podstawie zagadek słuchowych oraz numerem 112 (997, 998, 999). Przybliżenie ich znaczenia dla społeczeństwa
Witamy jesień
- ,,Kolorowe liście ‘’- osłuchanie z piosenką. Rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki. Zachęcanie do wspólnego śpiewania. Organizowanie zabaw ruchowych ze śpiewem przy piosenkach o tematyce jesiennej.
- ,, Park jesienią’’- spacer do pobliskiego parku. Zachęcanie dzieci do obserwacji środowiska przyrodniczego oraz zachowania się zwierząt. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat wycieczki oraz dzielenia się swoimi spostrzeżeniami.
- Organizowanie zabaw dydaktycznych „Z jakiego to drzewa?,’’ „Porządki w parku” i innych rozwijających umiejętności: koncentracji uwagi, obserwacji, dopasowywania owoców drzew parkowych do liści, dopasowywania podpisów do obrazków, logicznego myślenia podczas klasyfikowania materiału przyrodniczego i kontynuowania rytmów.
- ,,Jesienne drzewo’’- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Rozwijanie wyobraźni plastycznej
- 27 września 2024r. planujemy wyjście do „Baśniowej Kawiarenki.