Grupa VII
Nauczyciele:
mgr Halina Pietrzykowska-Zając
mgr Monika Dzięglewska-Banasiak
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -17.00
Konsultacje:
- pani Halina - poniedziałek 10.30 - 11.30
- pani Monika - wtorek 9.00 - 10.00
Grudniowe plany grupy VII
Mikołaj i jego pomocnicy?
- Pomaganie to ważna sprawa - rozmowy w oparciu o literaturę dla dzieci, własne doświadczenia dzieci, kiermasz przedszkolny itd., o sposobach pomagania innym ludziom i zwierzętom. Rozwijanie empatii i chęci zrozumienia potrzeb innych osób i zwierząt.
- Poznajemy pracę listonosza, na podstawie wiersza A. Nożyńskiej - Demianiuk pt.: "Listonosz."
- Zabawy matematyczne określające orientację w przestrzeni: w, nad, pod, w środku, za, z prawej/lewej strony, przed itp. Rozwijanie umiejętności określania i opisywania lokalizacji.
- Praca plastyczno - techniczna - Eko - zabawka. Kształtowanie umiejętności pracy z różnymi materiałami.
- W krainie Mikołaja. Ciekawostki o Zorzy polarnej, Laponii, w której mieszka Mikołaj oraz postaci św. Mikołaja. Poznawanie zjawiska zorzy polarnej.
Święta za pasem.
- Co to jest tradycja? - rozmowy na temat opowiadania M. Pawlisz pt.: "Idą święta." Rozpoznawanie elementów tradycji świątecznej, rozwijanie umiejętności społecznych.
- Przygotowanie Jasełek - widowiska scenicznego o charakterze religijnym, opartego na wydarzeniu narodzenia Jezusa.
- Choinka, choineczka - poznawanie rodzajów drzew iglastych. Określanie różnicy między drzewem iglastym a liściastym. Rozpoznawanie gatunków drzew iglastych. Ubieranie choinki w sali.
- Praca plastyczna "Choinka ze sznurka." Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci.
- Kuchenna magia - próby sformułowania odpowiedzi na pytanie: "Jakie potrawy królują w święta Bożego Narodzenia?
- Zestaw zabaw ruchowych, ruchu rozwijającego wg. Weroniki Sherborn.
Nadeszła zima.
- Zima - określanie oznak zimy w świecie zwierząt, w aktywności człowieka, w zjawiskach pogodowych, w świecie roślin. Rozwijanie/kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania zjawisk zachodzących w przyrodzie.
- Wykonywanie prac plastycznych o tematyce zimowej oraz ozdób do sali przedszkolnej i na choinkę w podcieniach.
- Zadania z kodowania o tematyce zimowej oraz zabawy językowe, rozwijające umiejętność odkrywania informacji, rozwijanie/doskonalenie umiejętności liczenia i logicznego myślenia.
Tematyka na listopad
Mała i duża ojczyzna
- ,,Legenda o Orle Białym’’- słuchanie legendy. Poznanie i okoliczności powstania Godła Polskiego. Nabywanie poczucia przynależności narodowej i przynależności państwowej
- ,, Katechizm polskiego dziecka’’- nauka wiersza Bełzy. Rozmowy na temat narodowości dzieci oraz symboli narodowych. Utrwalenia znajomości barw ojczystych, zarysu mapy Polski ze stolicą Warszawą
- ,,Hymn Polski’’- słuchanie Mazurka Dąbrowskiego. Rozpoznawanie hymnu spośród innych utworów. Śpiewane I zwrotki i refrenu. Odczuwanie powagi Hymnu narodowego. Śpiewanie I zwrotki i refrenu. Przyjmowanie prawidłowej ostawy podczas śpiewu hymnu. Budzenie poczucia przynależności do Polski i Europy.
- ,,Polak mały’’- nauka piosenki patriotycznej
- ,, Symbole narodowe’’- zabawa dydaktyczna- oglądanie symboli narodowych Polski- rozpoznawanie wśród symboli innych krajów. Malowanie farbami flagi Polski .
- ,,Godło Polski’’- ćwiczenia grafomotoryczne- łączenie kropek, wypełniania konturu barwą- wzbudzanie szacunku do symboli narodowych.
- ,, Co to jest niepodległość?’’- słuchanie piosenki-- doprowadzenie do zrozumienia, że kiedyś Polska była pod zaborami i nie było jej na mapie Polski po 123 latach odzyskała wolność .
- Uroczystość z okazji rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Uroczyste odśpiewanie hymnu narodowego
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg Weronki Sherborne.
Pogoda w kratkę
- ,, Sposób na nudę’’- słuchanie opowiadania A. Widzowskiej- rozmowy nt. aktualnego stanu pogody. Poznanie rożnego rodzaju deszczu i ich określeń: mżawka, kapuśniaczek, ulewa. Rozwijanie słownika czynnego u dzieci.
- ,,Taniec w deszczu’’- osłuchanie z piosenką. Przeliczanie zwrotek w piosence, określanie metrum piosenki. Rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. Interpretowanie muzyki ruchem
- ,,Skąd się bierze deszcz?’’- zabawa badawcza. Przeprowadzenie doświadczenia z parowaniem i skraplaniem wody. Doprowadzenie do zrozumienia obiegu wody w przyrodzie .
- ,, Parasol’’- wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem papieru kolorowego - ćwiczenia w zaginaniu papieru wg wzoru i rozplanowaniu pracy na kartce papieru
- ,, Krople deszczu’’- zabawa matematyczna- ćwiczenie umiejętności przeliczania tworzenia rytmów.
Dobre maniery
- ,,Grzyb Borowik’, ,, Pajączek’’- słuchanie bajek terapeutycznych A. Łaby i M. Malickiej. Wyjaśnienie trudnych pojęć: „godność”, „tolerancja”, „stereotyp”, „uprzedzenie”. Rozwijanie postawy tolerancji, nauka szacunku i akceptacji innych osób.
- ,, Moje emocje’’- praca z pomocą rozwojową. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć na podstawie wyrazu twarzy.
- ,, Jak się dzisiaj czuję’’?- zabawa z pantomimą – rozpoznawanie i nazywanie uczuć dzieci na podstawie ich mimiki i gestów
- ,,Auslander’’- zabawa z dramą, ucząca empatii, nazywania i rozpoznawania uczuć innych osób. -Rozwijanie postawy empatycznej; - doskonalenie umiejętności, poprawnego zachowania się w różnych sytuacjach -wyrabianie nawyku okazywania innym i sobie życzliwości oraz szacunku .
- ,,Savoire – vivre ‘’- co oznacza ?– rozmowa kierowana. Czytanie fragmentów książki „Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci” G. Kasdepke. Rozmowy i zabawy kształtujące i utrwalające nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych. Zabawy i gry integracyjne uczące wyrozumiałości i tolerancji. Kulturalne zachowanie się podczas spożywania śniadania czy obiadu. Prawidłowe nakrywanie do stołu – zajęcia praktyczne . Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych podczas uroczystości szkolnych – scenki dramowe . Wdrażanie dzieci do poszanowania własności wspólnej i osobistej .Zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowe odnoszenie się przedszkolaków do siebie oraz osób dorosłych
- ,,Jak się zachować’’?- pogadanka na temat kultury osobistej w przedszkolu i poza nim. Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nimi zachowań . Wdrażanie do właściwych postaw związanych z kulturą bycia (przypomnienie o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych.
- ,, Piosenka bardzo kulturalna’’- nauka melodii i słów. Przypomnienie o trzech magicznych słowach: proszę, przepraszam, dziękuję