Grupa IV
Nauczyciele:
mgr Renata Staniecka
mgr Karolina Auguścik
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -15.30
Konsultacje:
- pani Karolina środa po 15.30
- pani Renata
Omawiamy w styczniu:
Temat kompleksowy: Nowy Rok
- Noworoczne życzenia –rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza J.Kerna Bajka o Starym i Nowym Roku. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i składania życzeń innym ludziom.
- Zegary - przeliczanie pełnych godzin na różnych zegarach - zabawy matematyczne - która godzina?. Kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi. Rozwijanie wyobraźni umiejętności matematycznych. Rozwijanie umiejętności manualnych poprzez wykonanie pracy plastycznej: „Zegar”
- Jak mija czas – dni tygodnia, miesiące, pory roku - Omówienie charakterystycznych cech dla poszczególnych miesięcy w oparciu o materiał montessoriański i opowiadanie J.Porazińskiej „Baśń o dwunastu miesiącach”.( https://www.youtube.com/watch?v=fl-ofiYE9hM ). Poznanie przez dzieci zjawisk przyrodniczych związanych z następstwem czasu: dni, miesięcy i pór roku.
- Przedszkolne kolędowanie pt.: „Świeć Gwiazdeczko” z udziałem zaproszonych Seniorów i Gości z Rady Osiedla - śpiewanie zbiorowe i indywidualne kolęd i pastorałek (8 styczeń)
- Rozwiązywanie zagadek o miesiącach, porach roku i dni tygodnia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Określanie charakterystycznych zjawisk występujących w każdym miesiącu roku.
Temat kompleksowy: Moja babcia i mój dziadek
- Święto babci i dziadka– słuchanie opowiadania A. Galicy. Uważne słuchanie utworu i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści. Rysowanie portretów babć i dziadków - przygotowanie wystawy. Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci. Budzenie szacunku i przywiązania do członków rodziny.
- Rozmowy z dziećmi na temat: Jaką rolę w ich życiu pełnią dziadkowie?. Oglądanie zdjęć przyniesionych przez dzieci, przedstawiających babcie i dziadków podczas spotkań z wnukami, swobodne wypowiedzi dzieci.
- „Za co kocham babcię i dziadka?” Jak należy ich szanować? – wypowiedzi dzieci.
- Nauka układu tanecznego do przedstawienia. Rozwijanie uzdolnień tanecznych dzieci .
- Wykonywanie upominków dla bliskich: wykonanie mydełek glicerynowych z wykorzystaniem suszonych kwiatów i owoców, przypraw oraz olejków eterycznych. Rozwijanie sprawności manualnej i poczucia estetyki, tworzenie własnych kompozycji zapachowych.
- „Droga do babci i dziadka” – wspólne tworzenie z dziećmi gry planszowej z elementami kodowania. Nabywanie umiejętności przetwarzania obrazu ruchowego na graficzny i odwrotnie
- Występ w przedstawieniu z okazji Dnia Babci i Dziadka – recytowanie tekstów, śpiewanie piosenek, składanie życzeń, wręczanie prezentów. Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z piłkami. Doskonalenie koordynacji ruchowej, celowości rzutów oraz koncentracji uwagi.
Temat kompleksowy: Sporty zimowe
1.„Krótka historia olimpijskiej flagi - opowiadanie nauczyciela, zabawa tematyczna- Jaka to dyscyplina?”. „Zimowe dyscypliny sportowe” – zagadki pantomimiczne.
Sylwetki polskich sportowców sportów zimowych np. Kamil Stoch, Piotr Żyła, Adam Małysz, Justyna Kowalczyk.
2.„Wyścigi saneczkowe” – słuchanie opowiadania K. Wierzbickiej, rozmowa „Czy łatwo grać fair play?” –„Zjeżdżamy na sankach z górki” – zabawa logopedyczna.
Rozwijanie umiejętności przestrzegania ustalonych zasad, regulujących współdziałanie w zabawie.
- Jazda na lodzie” – improwizacja do muzyki klasycznej, malowanie do muzyki farbami akwarelowymi. Nabywanie umiejętności posługiwania się pędzlem.
- „Sporty zimowe” – quiz wiedzy dzieci nt. sportów ziomowych, przydzielanie punktów i liczenie do 10. Kształtowanie umiejętności wykonywania działań matematycznych
– dodawania w zakresie 10.
- Praca z tablicą interaktywną - ćwiczenia graficzne w pisaniu, łączenie elementów, przeliczanie, rozpoznawanie i łączenie liter i cyfr. Rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesną technologią informatyczną.
Planujemy w styczniu:
08.01 - Koncert przedszkolny kolęd i pastorałek "Świeć gwiazdeczko" z udziałem seniorów z Rady Osiedla.
22.01 - Występ dzieci z okazji Dnia Babci i Dziadka. Występ naszej grupy o 11.30. Zapraszamy po występie na mały poczęstunek do klasy.
24.01 - Wyjazd do Hali EXPO na przedstawienie teatru z Wrocławia - "Kubuś Puchatek".
28.01 - Koncert Filharmonii łódzkiej w naszym przedszkolu "Stary zegar i Nowy Rok"
Tematy omawiane w grudniu:
Temat kompleksowy: Mikołaj i jego pomocnicy – Zapoznanie dzieci z historią św. Mikołaja. Odnajdywanie na mapie Europy Laponię. Zapoznanie z zawodem listonosza. Zabawy w kodowanie.
Temat kompleksowy: Święta za pasem – Zapoznanie dzieci z tradycją obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia. Zapoznanie dzieci z rodzajami drzew iglastych. Rozwijanie umiejętności emocjonalno-społecznych poprzez angażowanie dzieci do udziału w jasełkach. Nauka wierszy, kolęd, pastorałek i piosenek świątecznych. Eksperymenty
z przyprawami, wyrabianie masy porcelanowej.
Temat kompleksowy: Nadeszła zima – Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla nowej pory roku. Kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania zjawisk zachodzących w przyrodzie. Doskonalenie umiejętności liczenia i logicznego myślenia
- „Narciarz na trasie”, „Złap literę”.
W miesiącu grudniu:
06.12.2024r. - W godzinach 13:30-18:00 odbędzie się Kiermasz Bożonarodzeniowy.
19.12.2024r. Godzina 15:30 - Serdecznie zapraszamy Rodziców na występ dzieci w jasełkach. Bardzo prosimy o zapewnienie dzieciom strojów zgodnie z rolami jakie dostały.
17.12.24r. - Koncert Filharmonii Łódzkiej pt. „Idą, idą kolędnicy”.
Tematyka na listopad
Mała i duża ojczyzna
- ,,Legenda o Orle Białym’’- słuchanie legendy. Poznanie i okoliczności powstania Godła Polskiego. Nabywanie poczucia przynależności narodowej i przynależności państwowej
- ,, Katechizm polskiego dziecka’’- nauka wiersza Bełzy. Rozmowy na temat narodowości dzieci oraz symboli narodowych. Utrwalenia znajomości barw ojczystych, zarysu mapy Polski ze stolicą Warszawą
- ,,Hymn Polski’’- słuchanie Mazurka Dąbrowskiego. Rozpoznawanie hymnu spośród innych utworów. Śpiewane I zwrotki i refrenu. Odczuwanie powagi Hymnu narodowego. Śpiewanie I zwrotki i refrenu. Przyjmowanie prawidłowej ostawy podczas śpiewu hymnu. Budzenie poczucia przynależności do Polski i Europy.
- ,,Polak mały’’- nauka piosenki patriotycznej
- ,, Symbole narodowe’’- zabawa dydaktyczna- oglądanie symboli narodowych Polski- rozpoznawanie wśród symboli innych krajów. Malowanie farbami flagi Polski .
- ,,Godło Polski’’- ćwiczenia grafomotoryczne- łączenie kropek, wypełniania konturu barwą- wzbudzanie szacunku do symboli narodowych.
- ,, Co to jest niepodległość?’’- słuchanie piosenki-- doprowadzenie do zrozumienia, że kiedyś Polska była pod zaborami i nie było jej na mapie Polski po 123 latach odzyskała wolność .
- Uroczystość z okazji rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Uroczyste odśpiewanie hymnu narodowego
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg Weronki Sherborne.
Pogoda w kratkę
- ,, Sposób na nudę’’- słuchanie opowiadania A. Widzowskiej- rozmowy nt. aktualnego stanu pogody. Poznanie rożnego rodzaju deszczu i ich określeń: mżawka, kapuśniaczek, ulewa. Rozwijanie słownika czynnego u dzieci.
- ,,Taniec w deszczu’’- osłuchanie z piosenką. Przeliczanie zwrotek w piosence, określanie metrum piosenki. Rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek indywidualnie i zbiorowo. Interpretowanie muzyki ruchem
- ,,Skąd się bierze deszcz?’’- zabawa badawcza. Przeprowadzenie doświadczenia z parowaniem i skraplaniem wody. Doprowadzenie do zrozumienia obiegu wody w przyrodzie .
- ,, Krople deszczu’’- zabawa matematyczna- ćwiczenie umiejętności przeliczania tworzenia rytmów.
Dobre maniery
- ,,Grzyb Borowik’, ,, Pajączek’’- słuchanie bajek terapeutycznych A. Łaby i M. Malickiej. Wyjaśnienie trudnych pojęć: „godność”, „tolerancja”, „stereotyp”, „uprzedzenie”. Rozwijanie postawy tolerancji, nauka szacunku i akceptacji innych osób.
- ,, Moje emocje’’- praca z pomocą rozwojową. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć na podstawie wyrazu twarzy.
- ,, Jak się dzisiaj czuję’’?- zabawa z pantomimą – rozpoznawanie i nazywanie uczuć dzieci na podstawie ich mimiki i gestów
- ,,Auslander’’- zabawa z dramą, ucząca empatii, nazywania i rozpoznawania uczuć innych osób. -Rozwijanie postawy empatycznej; - doskonalenie umiejętności, poprawnego zachowania się w różnych sytuacjach -wyrabianie nawyku okazywania innym i sobie życzliwości oraz szacunku .
- ,,Savoire – vivre ‘’- co oznacza ?– rozmowa kierowana. Czytanie fragmentów książki „Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci” G. Kasdepke. Rozmowy i zabawy kształtujące i utrwalające nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych. Zabawy i gry integracyjne uczące wyrozumiałości i tolerancji. Kulturalne zachowanie się podczas spożywania śniadania czy obiadu. Prawidłowe nakrywanie do stołu – zajęcia praktyczne . Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych podczas uroczystości szkolnych – scenki dramowe . Wdrażanie dzieci do poszanowania własności wspólnej i osobistej .Zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowe odnoszenie się przedszkolaków do siebie oraz osób dorosłych
- ,,Jak się zachować’’?- pogadanka na temat kultury osobistej w przedszkolu i poza nim. Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nimi zachowań . Wdrażanie do właściwych postaw związanych z kulturą bycia (przypomnienie o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych.
- ,, Piosenka bardzo kulturalna’’- nauka melodii i słów. Przypomnienie o trzech magicznych słowach: proszę, przepraszam, dziękuję
Planujemy w listopadzie”
7.11 – warsztaty zielarskie „Kosz pełen ziół”.
8.11 – Narodowe Święto Niepodległości. Uroczyste odśpiewanie hymn oraz piosenki patriotycznej. Prosimy o przygotowanie dla dzieci stroju galowego.
Planujemy w październiku:
1.Jesień w lesie. Las i jego warstwy.
- Zapoznanie dzieci z warstwami lasu- wyjaśnienie pojęć: ściółka leśna, runo leśne, podszyt, korony drzew w oparciu o film edukacyjny. Utrwalenie nazw drzew iglastych i liściastych.
- Grzyby jadalne i niejadalne -podział grzybów - oglądanie zdjęć ,swobodne wypowiedzi dzieci na temat grzybów. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wybranych grzybów. Zapoznanie dzieci z budową grzyba w oparciu o pomoc rozwojową.
- "Leśne grzybki" - rozwijanie umiejętności manualnych poprzez wykonanie pracy z wybranych warzyw.
2.Jesień w sadzie i w ogrodzie
- „ Liczymy owoce i warzywa”- tworzenie zbiorów owoców i warzyw, wprowadzenie znaku "<" i ">". Rozwijanie zainteresowań matematycznych.
- "Jaki to owoc?"- rozwijanie umiejętności rozpoznawania owoców za pomocą zmysłów: smaku, zapachu, wzroku i dotyku - uwrażliwienie wszystkich zmysłów.
- "Na straganie", inscenizacja wiersza J. Brzechwy. Rozmowa kierowana w oparciu o poznany wiersz.
3. Światowy Dzień Zwierząt
- Miłośnik zwierząt – poeta i pisarz Ludwik Jerzy Kern. Rozmowa kierowana w oparciu o wiersz: „Dwa jeże”. Analiza i synteza głoskowa wyrazów, wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie – rozwijanie słuchu fonematycznego.
- rozwijanie umiejętności manualno - technicznych poprzez udział w warsztatach z okazji Dnia kota.
4.Poznajemy zasady ruchu drogowego
- zapoznanie dzieci z zawodem policjanta i jego obowiązkami oraz atrybutami ( lizak policyjny, mundur). Rozbudzenie zainteresowania przedstawionym zawodem.
- poznanie zasad zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
5.Gdy październik mocno trzyma, zwykle mroźna bywa zima.
- utrwalenie znajomości cech charakterystycznych jesieni. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem symboli graficznych – znaków synoptycznych. Pomiar temperatury powietrza.
- zapoznanie dzieci z tekstem i melodią piosenki „Pani Jesień” – rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
-„Korale Pani Jesieni” – rozwijanie umiejętności manualnych
Wydarzenia w październiku:
3 październik - wycieczka do ośrodka Brzoza za przejazdem w miejscowości Przyłęk Duży. Koszt wycieczki 125 zł.
17 października - warsztaty plastyczno - teczniczne z okazji Dnia kota. Koszt warsztatów - 28 zł
24 października - "Jesienny Bal Witamin" w strojach warzyw i owoców. Prosimy o przygotowanie dla dzieci przebrań zgodnych z nazwą.
31 października - wyjście do Baśniowej kawiarenki. Koszt 30 zł
Planujemy we wrześniu:
- Wspomnienia z wakacji
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli i wypowiadania się całym zdaniem
- wdrażania do współdziałania – integracja grupy
- rozwijanie umiejętności manualnych poprzez wykonanie pracy plastycznej: „Lody”
- Nasze przedszkole
- doskonalenie umiejętności komunikacji i wzajemnego zrozumienia
- zapoznanie dzieci z kącikami zainteresowań w sali i zasadami korzystania z pomocy w niej zawartych
- zapoznanie dzieci z topografią przedszkola
- Kodeks Montessorka
- ustalenie wspólnych zasad panujących w grupie przedszkolnej
- rozwijanie umiejętności manualnych poprzez wykonanie i „podpisaniu” Kodeksu Montessorka
- Julian Tuwim – obchody 130 rocznicy urodzin autora
- zapoznanie dzieci z wierszami: „Lokomotywa”, „Słoń Trąbalski”, „Pan Hilary”, „Abecadło”
- rozwijanie umiejętności manualnych poprzez wykonanie pracy plastycznej „ Słoń Trąbalski”
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego i logicznego myślenia poprzez układanie historyjki obrazkowej na podstawie przeczytanego wiersza.
Wydarzenia we wrześniu :
20.09 (piątek) – Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka - godz. 10.30 uroczyste ślubowanie dzieci w sali gimnastycznej. Poczęstunek dla dzieci w naszej sali przygotowany przez rodziców.