Grupa IV
Nauczyciele:
mgr Renata Staniecka
mgr Karolina Auguścik
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -15.30
Konsultacje:
- pani Karolina środa po 15.30
- pani Renata
Co realizujemy w listopadzie
- Rozmowa nt wieloznaczności słowa dom: to budynek, mieszkanie, ale również rodzina, kochające osoby wokół, a może nawet kraj. Opisywanie swojego miejsca zamieszkania oraz poznanie/ utrwalanie adresu. Zabawa konstrukcyjna - dom. Stworzenie modelu domu wraz z jego wyposażeniem, wykorzystując m.in. materiały recyklingowe, materiał naturalny.
- Przybliżenie/ utrwalenie nazwy, krótkiej historii i charakterystyki naszego miasta. Wyszukiwanie Łodzi na mapie Polski. Kolorowanie ilustracji kamienic.
- Gdzie leży Polska? Praca z mapą Europy/ świata. Odnajdowanie położenia w stosunku do Europy świata. Wspomnienie o Unii Europejskiej. Wymienianie państw sąsiadujących z Polską. Przypomnienie symboli narodowych. Nauka/ utrwalenie tekstu i melodii hymnu narodowego. Nauka wiersza “Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy. Nauka piosenki “Piosenka młodego patrioty”. Praca techniczna: wykonanie kotylionów.
- Przybliżenie historii Polski związanej z zaborami i odzyskaniem niepodległości. Wyjaśnienie pojęć: zabory, niepodległość, suwerenność, patriotyzm. Rozwijanie pojęć związanych z następstwem czasu. Ile lat temu? Praca z montessoriańską pomocą rozwojową- formowanie dużych liczb na złotym materiale i na symbolach. Porównywanie, szacowanie, kształtowa
- Udział przedszkola w akcji: “Szkoła do hymnu”. Kształtowanie tożsamości oraz budowanie poczucia wspólnoty poprzez wspólne wykonanie hymnu narodowego przez wszystkich przedszkolaków i nauczycieli.
Planujemy w listopadzie:
4.11.2025 r. - idziemy do biblioteki "Dygresja" na warsztaty o tematyce jesiennej. Zajęcia są bezpłatne. Prosimy dostosować odzież dzieci do warunków pogodowych.Omawiamy w październiku:
- Co robią zwierzęta jesienią.
06.10. Udział w przedstawieniu teatralnym – rozwijanie zainteresowań teatralnych, doskonalenie uważnego słuchania, wdrażanie do odpowiedniego zachowania się podczas przedstawienia.
a) Światowy dzień zwierząt
Cel: wysłuchanie opowiadania „ Zwierzęta to nie zabawki” , A. Metko. Zabawa słowna: „ Dokończ zdanie…” Pies jest…, Kot potrafi….., krowa daje….. itp.- rozwijanie wrażliwości wobec zwierząt, rozwijanie logicznego myślenia, wdrażanie do uważnego słuchania, pobudzanie do samodzielnego myślenia i wypowiedzi na temat utworu, rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
b) Poszukiwanie zimowego mieszkania.
Cel: wysłuchanie opowiadania ” Poszukiwanie zimowego mieszkania H. Zdzitowieckiej” - zapoznanie dzieci ze sposobami przygotowania się zwierząt do zimy, utrwalanie nazw zwierząt leśnych, ich wyglądu, sposobu poruszania się i odżywiania ,wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze.
c) Odloty ptaków.
Cel: wysłuchanie wiersza: „ Dobre rady sowy” S. Karaszewski, praca z mapą świata, , zabawa ruchowa „ ptaki” - doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poznanie niektórych zwyczajów- odloty w stadzie, kluczu, zachęcanie do obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w zależności od pory roku.
d) Jeż
Cel: wysłuchanie wiersza „ Jeż”, A. Nożyńska-Demianiuk , wykonanie pracy plastycznej, „ Jeż”- poszerzanie wiadomości na temat środowiska naturalnego jeża, kształcenie sprawności manualnej, wdrażanie do wykonywania pracy wg instrukcji i wykorzystania różnorodnego materiału plastycznego, doskonalenie techniki wycinania i klejenia.
e) Zapasy na zimę.
Cel; wysłuchanie wiersza „ Zapasy na zimę” ,rozwijanie pojęć matematycznych, doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, określeń: mniej o ,więcej o, tyle samo, dokonywanie działań na zbiorach, , utrwalanie nazw zwierząt leśnych, , zapoznanie dzieci z rodzajami zapasów zimowych gromadzonych przez zwierzęta.
2. W zdrowym ciele zdrowy duch
a) Wesoły obrazek dla kolegi
Cel: zapoznanie dzieci z utworem literackim „ Złapał katar Katarzynę”- budowanie wypowiedzi złożonych, poprawnych pod względem logicznym, gramatycznymi i artykulacyjnym, odwoływanie się do własnych doświadczeń i wspomnień, kształtowanie postaw empatycznych, wykonanie rysunku dla chorego rówieśnika; doskonalenie sprawności manualnych ( nawlekanie, wiązanie wstążki).
b) Oto ja
Cel: praca z pomocami montessoriańskimi „ciało człowieka”, planszami edukacyjnymi, encyklopediami zdrowia, film edukacyjny „ ciało człowieka”, zabawa z elementami doskonalenia uwagi „ Nos, kolano, ucho” – kształtowanie współpracy w grupie, nazywanie, wskazywanie i poszerzanie wiedzy na temat części ciała.
c) Sport to zdrowie.
Cel: zabawy ruchowe porównywanie tempa wykonywania czynności, stosowanie określeń: szybko, szybciej, najszybciej, wolno, wolniej najwolniej, zachęcanie do wypoczynku na świeżym powietrzu.
d) Umiem dbać o zdrowie.
Cel: rozwiązywanie zagadek dotyczących zdrowego trybu życia, quizu „ czy zdrowo żyję” kształtowanie logicznego myślenia, poznawanie produktów i zachowań które są zdrowe i potrzebne do właściwego funkcjonowania organizmu
e) Zdrowe kanapki.
Cel: samodzielne przygotowywanie sobie kanapek, - stwarzanie okazji do udziału w przygotowaniu kanapek, dobór odpowiednich produktów, zgodnie z wiedzą o ich wpływie na zdrowie, zrozumienie dlaczego należy jeść dużo owoców i warzyw, poznanie przypraw, które zmieniają smak.
f) Kto nas leczy?
Spotkanie z lekarzem, ratownikiem medycznym (w miarę możliwości) – zapoznanie z odpowiedzialną pracą lekarza, , rozwijanie zainteresowań pracą zawodową dorosłych, zachęcanie do zadawania pytań i wypowiedzi na temat dbania o zdrowie.
g) Realizacja programu edukacji zdrowotnej – scenariusz nr 1. „pomocnik mleczaka”.
Cel: nauczenie dzieci nawyków higieny jamy ustnej, regularnego mycia zębów i techniki szczotkowania
