Grupa III
Nauczyciele:
mgr Iwona Rojewska
mgr Aleksandra Dobras
mgr Justyna Warzocha
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -17.00
Konsultacje:
- pani Iwona środa godz.17:00
- pani Ola wtorek godz.17:00
Zagadnienia na miesiąc maj
05.05.2025
Rozmowa nt.: minionego święta 1, 2, 3 maja. Utrwalenie wiadomości na temat naszego kraju i naszych symboli narodowych. Praca plastyczna “Polska moja ojczyzna”.
W krainie muzyki
- Gatunki muzyczne – zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, wysłuchanie i podanie nazw różnych gatunków muzycznych. Nauka piosenki: “Hymn Krainy Muzyki”.
- “Czasem słońce, czasem deszcz” – słuchanie opowiadania Szczerbakowskiej - Biniszewskiej. Reagowanie tańcem/ ruchem na różne rodzaje muzyki. Jak zapisać muzykę? - burza mózgów, zapoznanie dzieci z nutami i pięciolinią.
- Wysłuchanie opowiadania pt.: “Koncert” Agnieszki Frączek. Omówienie jego treści, doskonalenie uważnego słuchania i pamięci. Jestem muzykantem – zabawa tradycyjna, integracja grupy. Po mojej prawej stronie – zabawa doskonaląca lateralizację.
- Skąd pochodzi dźwięk? - rozpoznanie instrumentów. Dęty czy strunowy? -podział instrumentów na grupy. Rozwijanie percepcji słuchowej. Wykonanie własnego instrumentu z recyklingu. Odczytywanie i kontynuowanie rytmów.
- Radość, smutek i co jeszcze? – doświadczanie różnych emocji podczas uczestnictwa w przedszkolnej olimpiadzie sportowej.
- Co kryje twarz? – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, zabawa dydaktyczna z elementami dramy. Moje emocje – malowanie farbami przy muzyce (pędzlem lub palcami).
- Kącik matematyczny – układanie symboli emocji z figur geometrycznych -rozwój kreatywności. Karty pracy – doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć, budowanie wypowiedzi.
- Zły humorek - wysłuchanie wiersza Doroty Gellner, swobodne wypowiedzi dzieci. Uczuciowa kostka – klasyfikowanie emocji wg radosnych i przykrych. Przypominanie i dzielenie się prawdziwymi przykładami wydarzeńz życia dzie
- Złość – rozmowa na podstawie opowiadania Renaty Piątkowskiej pod tym samym tytułem. Szukanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie- burza mózgów.Nauka technik relaksacyjnych
Polska malarka - Olga Boznańska
- Przybliżenie postaci malarki Olgi Boznańskiej i kontekstu historycznego, w którym żyła. Zapoznanie wizerunku słynnej polskiej artystki oraz prezentacja jej twórczości.
- Opis wizerunku - cechy charakterystyczne opisu. Zabawy w parach/ grupach rozwijające współdziałanie i współpracę.
- Portret – charakterystyka rodzaju malarstwa. Zapoznanie różnych typów portretu. Poznanie pojęć en face, z profilu. Tworzenie portretu rodziców.
- Jak dawno temu urodziła się Olga Boznańska? Działania matematyczne na dużych liczbach z pomocą materiału montessoriańskiego.
- Malarstwo jako jeden z elementów sztuki – zaznajomienie dzieci z wieloma innymi rodzajami sztuki. Rozwijanie wrażliwości na piękno. Tworzenie sztuki wizualnej z programem Weavesilk na tablicy multimedialnej.
Święto Mamy i Taty
- Udział w przedstawieniu dla rodziców z okazji Święta Mamy i Taty.
- „Wesoły tata” – praca z wierszem Piotra Polaka, doskonalenie umiejętności słuchania i wypowiadania się. Rozwijanie umiejętności opisu i budowanie wypowiedzi. „Mama ma zmartwienie” – praca z wierszem Danuty Wawiłow, uwrażliwienie na emocje innych, rozmowy na temat emocji osób dorosłych. Praca plastyczna- „Mój Tata”, „Moja Mama”.
- Moja rodzina – zajęcia dydaktyczne doskonalące umiejętność przeliczania, porównywania liczb. Poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny. Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat niestereotypowych rodzin (dzieci z dwoma domami, bez jednego rodzica, dzieci wychowywanych przez dziadków).
- Co oznacza słowo „miłość” – znajdowanie skojarzeń ze słowem miłość. Praca plastyczna „Miłość” próba narysowania/namalowania abstrakcji, rozwijanie kreatywności, kształtowanie nieszablonowego myślenia.
Zagadnienia na miesiąc kwiecień
Temat: Wiosna na wsi
- Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Wizyta na wsi” – rozwijanie mowy, wzbogacanie wiedzy nt. zwierząt hodowanych na wsi, ćwiczenia klasyfikacyjne – dopasowanie zwierząt do ich domów zamieszkania, dzielenie nazw zwierząt i ich domów na głoski i sylaby. Zabawy naśladowcze.
- Wiosenne prace na wsi – zapoznanie z pracą rolników w polu, w sadzie i w ogrodzie na podstawie filmu edukacyjnego. Zabawy ruchowe z elementami metody Weroniki Sherbourne.
- Rozwijanie zdolności manualnych poprzez wykonanie pracy plastycznej techniką: wydzieranki, lepienie z plasteliny.
- „Stary Donald farmę miał”- rozwijanie zdolności muzycznych oraz pamięciowych. Wyklejanie na kartce wyciętych zwierząt zgodnie z kolejnością występowania w piosence.
- Zwierzęta wiejskie i ich dzieci – wzbogacanie słownictwa dzieci, rozpoznawanie zwierząt po odgłosach, po fragmencie ilustracji. Co jedzą zwierzęta – dopasowanie produktów do zwierząt. Rozwijanie umiejętności liczenia na konkretach.
Temat: Wielkanocne zwyczaje
- Przybliżenie dzieciom polskich zwyczajów związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocy na podstawie filmu edukacyjnego.
- Świąteczne porządki – kształtowanie umiejętności społecznych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku, rozwijanie dużej i małej motoryki podczas zabaw, wspomaganie rozwoju mowy. Rozwijanie umiejętności matematycznych - przeliczanie, segregowanie według koloru, dodawanie, odejmowanie, porównywanie ilości.
- „Pisanki, kraszanki” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej – zapoznanie dzieci ze sposobami ozdabiania jajek, rozwijanie uważnego słuchania i wypowiadania się na temat treści tekstu. Rozwijanie zdolności plastycznych poprzez wykonanie pisanki dowolną techniką.
- Koszyczek wielkanocny – utrwalanie symboli przedmiotów, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym. Przygotowanie grupowego koszyczka wielkanocnego poprzez wybieranie odpowiednich przedmiotów spośród takich nie związanych ze świętami.
- Śniadanie Wielkanocne– zapoznanie dzieci z zasadami nakrywania do stołu, utrwalanie pojęć po lewej/po prawej.
- Śmigus-dyngus –przybliżenie polskiej tradycji „Lanego poniedziałku”. Przypomnienie symbolicznego i faktycznego znaczenia wody w przyrodzie. Udział dzieci w warsztatach „Obieg wody w przyrodzie”.
- Sadzenie przez dzieci rzeżuchy w wielkanocnej dekoracji – utrwalanie wiadomości przyrodniczych dotyczących sposobów hodowania wybranych roślin.
- Ćwiczenia ruchowe i zabawy na sali gimnastycznej z wykorzystaniem „jeżyków”, pachołków, klocków piankowych, obręczy, woreczków i piłek.
Temat: Początki państwa polskiego
- „O Lechu, Czechu i Rusie” – zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego. Rozwijanie umiejętności opowiadania pełnymi zdaniami na podstawie obrazków. Praca z mapą Polski – odnajdywanie stolic Polski. Wspólne śpiewanie hymnu Polski.
- Król, królowa i rycerze - Stroje królewskie i rycerskie – zapoznanie z rolą króla, królowej i rycerzy, zapoznanie ze strojami królewskimi i rycerskimi, nazwami atrybutów królewskich. Rozpoznawanie na ilustracjach i banknocie postać królów, m.in.: Bolesława Chrobrego, wyjaśnienie znaczenia przydomka „Chrobry”. Wykonanie korony przygotowanej i ozdobionej według własnego pomysłu.
- „1000 lat - jak to dużo?” - przybliżenie dzieciom pojęć związanych z upływem czasu z wykorzystaniem pomocy rozwojowych stosowanych w metodzie Marii Montessori – rozwijanie zdolności matematycznych.
- „Bal królewski”- udział w balu przedszkolnym. Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności tanecznych, umiejętności uczciwej rywalizacji. Utrwalanie zdobytej wiedzy o tematyce historycznej poprzez rozwiązywanie zagadek związanych z pierwszym polskim królem -Bolesławem Chrobrym.
- Symbole władzy królewskiej – wzbogacanie wiedzy i słownictwa. Utrwalanie nazw przez tworzenie z nimi zdań. Wysłuchiwanie w nazwach wszystkich głosek. Wykonanie wybranego symbolu władzy dowolną techniką plastyczną – rozwijanie sprawności motoryki małej oraz rozwijanie wyobraźni.