Grupa III
Nauczyciele:
mgr Iwona Rojewska
mgr Justyna Warzocha
mgr Karolina Auguścik
mgr Maria Kapłon
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -17.00
Konsultacje:
- pani Iwona środa godz.17.00
Planujemy w grudniu:
6.12 - Kiermasz świąteczny w godzinach 13.30 -17.30. Serdecznie zapraszamy rodziców do wzięcia udziału.
13.12 - Wycieczka do teatru „Baśniowa Kawiarenka”
17.12 - Koncert w przedszkolu pt. „Idą, idą kolędnicy"
18.12 - Występ świąteczny dzieci z naszej grupy na sali gimnastycznej o godz. 15.45
19.12 - Świąteczne spotkanie dzieci przy wspólnym stole, zapoznanie z tradycją dzielenia się opłatkiem
Omawiamy w grudniu:
Mikołaj i jego pomocnicy?
Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca z wykorzystaniem kalendarza – utrwalenie nazw miesięcy i dni tygodnia; rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstw czasu.
„Pomaganie to ważna sprawa” – rozmowa o sposobach pomagania innym ludziom. Rozwijanie empatii i chęci zrozumienia potrzeb innych osób. Przygotowanie ozdób świątecznych na kiermasz.
Poznajemy pracę listonosza - rozwijanie zainteresowania zawodami wykonywanymi przez osoby z najbliższego otoczenia. Zapoznanie ze zwyczajem wysyłania kartek świątecznych. Przygotowanie kartek świątecznych do swoich rodziców.
Różnorodne zabawy matematyczne określające orientację w przestrzeni (w, na, nad, pod, za, przed, z prawej strony, z lewej strony, w środku). Rozwijanie umiejętności określania i opisywania lokalizacji.
Wzmacnianie mięśni obręczy barkowej. Zabawy w parach z piłką.
Praca plastyczno-techniczna – Eko zabawka na wystawę przedszkolną. Rozwijanie percepcji wzrokowej, kształtowanie umiejętności pracy z różnymi materiałami.
W krainie Mikołaja. Ciekawostki o zorzy polarnej, Laponii - miejscu gdzie zamieszkuje Mikołaj oraz postaci św. Mikołaja. Poznawanie zjawiska zorzy polarnej, kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Święta za pasem
Co to jest tradycja? – rozwijanie umiejętności społecznych, swobodne wypowiedzi dzieci na temat rodzinnych tradycji związanych z okresem świątecznym.
Przygotowanie występu świątecznego - próby śpiewu, recytacji tekstu itp. Rozwijanie wyobraźni muzycznej, umiejętności recytatorskich, wspólnego śpiewania oraz niwelowanie stresu związanego z występami publicznymi.
Choinka, choineczka. Jakie są rodzaje drzew iglastych? Określanie różnicy między drzewem iglastym, a liściastym. Ubieranie choinki klasowej. Rozpoznawanie gatunków drzew iglastych. Rozpoznawanie i nazywanie ozdób choinkowych.
Praca plastyczna „Choinka” - rozwijanie wyobraźni i kreatywności oraz kształtowanie motoryki małej.
Zestaw zabaw ruchowych, ruchu rozwijającego wg. Weroniki Sherborne - kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz umiejętności dzielenia przestrzeni i nawiązywania kontaktu z innymi.
Nadeszła zima
Rozmowa nt. sposobów radzenia sobie z porażką podczas zabaw sportowych, dostrzeganie mocnych stron swoich i innych.
Zima - określanie oznak zimy w świecie zwierząt, w aktywności człowieka, w zjawiskach pogodowych, w świecie roślin. Kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Praca plastyczna - „Śnieżynka”. Malowanie na czarnym kartonie wzoru śnieżynki, a następnie posypywanie jej solą. Rozwijanie wrażliwości sensorycznych, odczuwanie radości podczas aktywności plastycznych.
Trzy, dwa, jeden start – Zimowe zabawy matematyczne i językowe rozwijające umiejętność odkodowywania informacji, doskonalenie umiejętności liczenia i logicznego myślenia.
Poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci poprzez systematyczne czytanie bajek i opowiadań (między innymi z programu edukacyjnego Sanford Harmony) dotyczących emocji, wartości i umiejętności społecznych. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat postaw bohaterów bajek i opowiadań, rozpoznawanie reprezentowanych wartości. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć osób z najbliższego otoczenia.
Planujemy w listopadzie:
Polska – moja ojczyzna
- Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca z wykorzystaniem piosenki „Idzie listopad”, kalendarza oraz pomocy rozwojowych – utrwalenie poznanych pór roku, nazw miesięcy i dni tygodnia; rozwijanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstw czasu.
- Utrwalenie znajomości symboli narodowych (godło, flaga, hymn) poprzez: zapoznanie z legendą o „Lechu, Czechu i Rusie”, rozmowy kierowane, działania twórcze, naukę hymnu i piosenki „Jaki piękny kraj”, naukę wiersza „Barwy ojczyste”
- wyjaśnienie czym są symbole narodowy i gdzie są na co dzień i od święta prezentowane
- wykonanie w dowolnej technice plastycznej orła białego – rozwijanie dziecięcej inwencji twórczej w oparciu o przyswojone wiadomości dotyczące symboli narodowych
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmów. Rozpoznawanie monet i banknotów o niskich nominałach.
- Zabawy parateatralne z wykorzystaniem legendy o Syrence. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat postaw bohaterów legendy.
- Papierowy teatrzyk Kamishibai opowieść pt. „Wisła”
- Rozpoznawanie Polski na mapie Europy. Wskazywanie Warszawy, Łodzi oraz rzeki Wisły na mapie Polski.
- Rozwijanie sprawności motorycznej, właściwego reagowania na sygnały dźwiękowe i wzrokowe podczas zabaw orientacyjno-porządkowych, współpracy w grupie. Zabawy ruchowe bieżne , skoczne, rzutne, z elementem czworakowania.
Listopadowa pogoda
- Papierowy teatrzyk Kamishibai - J. Brzechwy „Katar” - kształtowanie zachowań prozdrowotnych, dbałości o higienę, rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego , umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi na określony temat.
- 19.11 „Dzień Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci” – poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci przy użyciu opowiadania z programu Sanford Harmony. Kształtowanie postawy koleżeńskości, umiejętności współdziałania w zabawie.
- Osłuchanie i nauka piosenki: „Wiatr i chmury” - rozwijanie umiejętności wyrażania emocji śpiewem i gestem.
- Rozwijanie wiedzy dotyczącej charakterystycznych dla jesieni zjawisk atmosferycznych, kształtowanie samodzielności w zakresie ubierania się i rozbierania, umiejętności dobierania stroju do pogody.
- Zabawy ruchowo-muzyczne - rozwijanie orientacji w przestrzeni, dostrzegania zmiany charakteru muzyki, reagowania na komunikaty werbalne i pozawerbalne, umiejętność współpracy w parach.
- Kształtowanie słuchu muzycznego w zabawach rytmem. Zabawy umuzykalniające z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
- Przeliczanie na konkretach w zakresie 1-5(dzieci młodsze) i 1-10 (dzieci starsze), określanie parzystości i nieparzystości liczb z wykorzystaniem szorstkich cyfr.
- Działania twórcze z wykorzystaniem farb do wiersza „Deszczowe podróże” D. Gellner – rozwijanie inwencji twórczej, umiejętności wyrażania swoich przeżyć poprzez pracę plastyczną.
- Ćwiczenia gimnastyczne utrwalające prawidłową postawę ciała z wykorzystaniem chusty animacyjnej i elementów Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne– rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
Nasze ulubione bajki
- 25.11 Dzień Pluszowego Misia – zaprezentowanie przez dzieci swoich ulubionych maskotek – rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na określony temat. Zabawy w kręgu integrujące grupę i rozwijające umiejętność współdziałania w zabawie.
- Zapoznanie z gatunkami niedźwiedzi żyjącymi w naturze oraz bohaterami bajek (takimi jak: Miś Uszatek, Kubuś Puchatek, Mis Paddington). Rozwijanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
- Przybliżenie postaci i twórczości Ireny Tuwim – rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci, zapoznanie z zawodem tłumacza literatury pięknej.
- Pobudzanie inwencji twórczej - improwizowanie muzyki ruchem z wykorzystaniem kolorowych chustek.
- Zabawy matematyczne – działania na konkretach w zakresie 1-5 (dzieci młodsze) i 1-10 (dzieci starsze): tworzenie zbiorów, szacowanie, przeliczanie, porównywanie wielkości zbiorów, rozpoznawanie cyfr oznaczające liczby od 0 do 10.
- Praca plastyczna pt. „Mój miś” - rozbudzenie inwencji twórczej dzieci, doskonalenie umiejętności wycinania dużych elementów z kartonu, formowania kulek z bibuły, klejenia i ozdabiania.
- Rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej: zabawa słownikowe, rozsypanka literowa, analiza i synteza wyrazów o prostej budowie, wyróżnianie głoski w nagłosie, wygłosie i śródgłosie w słowach o prostej budowie.
- Zabawy i ćwiczenia ruchowe z przyborami– wzmacnianie mięśni posturalnych, poszerzenie zakresu ruchomości obręczy barkowej, kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała, ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
- Poszerzanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci poprzez systematyczne czytanie bajek i opowiadań dotyczących emocji, wartości i umiejętności społecznych. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat postaw bohaterów bajek i opowiadań, rozpoznawanie reprezentowanych wartości. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć osób z najbliższego otoczenia.
Wydarzenia w listopadzie :
- Warsztaty zielarskie
- 08.11 Wzmacnianie poczucia przynależności do wspólnoty przedszkolnej i narodowej poprzez udział w śpiewaniu hymnu narodowego podczas uroczystości z okazji Święta Niepodległości
- 21.11 Zajęcia z psem
Planujemy w październiku:
Światowy Dzień Zwierząt
- Miłośnik zwierząt – poeta i pisarz Ludwik Jerzy Kern. Zapoznanie dzieci z postacią i twórczością L.J. Kerna. Rozmowa kierowana w oparciu o wiersze ze zbiorów „Wiersze dla dzieci”, „Łapy pióra i rymów cała fura” i fragmentów książki „Ferdynand Wspaniały”. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci.
- Działania twórcze z kwadratowym origami, kasztanami i filcowymi kołami – rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją podczas konstruowania papierowego psa.
- Zabawy słownikowe, rozsypanka literowa, analiza i synteza głoskowa wyrazów, wyodrębnianie głoski w nagłosie w wyrazach o prostej budowie – rozwijanie słuchu fonematycznego i percepcji wzrokowej.
- Budowanie tężyzny fizycznej oraz praktycznych umiejętności zachowania bezpieczeństwa podczas pieszej wycieczki do Teatru Pinokio.
- Wspólne muzykowanie przy użyciu instrumentów perkusyjnych – zapoznanie z techniką gry na instrumentach perkusyjnych, rozwijanie umiejętności współdziałania.
Na wsi
- Zwierzęta hodowlane – rozmowa kierowana w oparciu o wiersz Stanisława Kraszewskiego pt. „Na wiejskim podwórku”. Zabawy słowne dźwiękonaśladowcze – stymulowanie rozwoju mowy, usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających ludzi wykonujących różne zawody związane z pracą na wsi. Rozmowa na temat zaprezentowanych zawodów.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci z wykorzystaniem programu Tablit i tablicy multimedialnej.
- „Buda dla psa” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem figur geometrycznych koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt. Rozwijanie zainteresowań matematycznych – rozpoznawanie i nazywanie podstawowych figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt. Rozwijanie umiejętności orientacji na kartce papieru, odtwarzania układu przedmiotów, tworzenia własnych kompozycji.
- Rozwijanie sprawności motorycznej, właściwego reagowania na sygnały dźwiękowe i wzrokowe podczas zabaw orientacyjno-porządkowych, współpracy w grupie.
- Rozwijanie orientacji się w pojęciach dotyczących następstw czasu, nazw dni tygodnia podczas codziennej pracy z kalendarzem kartkowym.
Dary jesieni
- Zabawy parateatralne z wykorzystaniem wiersza J. Tuwima „Warzywa”, rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
- Zabawa badawcza – odkrywanie smaków różnych owoców.
- Osłuchanie z piosenką „Dary jesieni” - zapoznanie z treścią piosenki, wspólne śpiewanie refrenu i pierwszej zwrotki.
- Wprowadzenie pojęcia „zdrowa żywność” oraz „piramida żywieniowa” – burza mózgów, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, budowanie piramidy żywieniowej, kształtowanie postawy prozdrowotnej.
- Zapoznanie z budową grzyba, grzybami jadalnymi i niejadalnymi.
- Działania twórcze z wykorzystaniem plasteliny pt. „Muchomorki” – rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych
- Zabawy matematyczne – szacowanie, przeliczanie kropek na muchomorach.
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci przez realizację programu edukacyjnego z obszaru emocjonalno-społecznego „Sanford Harmony” oraz codzienne czytanie literatury dziecięcej
Wydarzenia w październiku :
- Światowy Dzień Zwierząt – działania skierowane na rozwijanie w dzieciach społecznej świadomości i poczucia odpowiedzialności za bezdomne zwierzęta z terenów powodziowych. Włączenie środowiska rodzinnego przedszkolaków w zorganizowaną we współpracy z schroniskiem dla zwierząt zbiórce darów.
- Rozwijanie zainteresowań teatralnych dzieci, kształtowanie postawy świadomego widza poprzez udział w przedstawieniu teatralnym pt. „ Hello, hands and feet” (08.10) oraz przedstawieniu „Pintamusica” (11.10) wystawionych w ramach Międzynarodowego Kongresu Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży S-PLOT.
- Udział w „Balu Jesieni” w strojach owoców i warzyw. Utrwalenie wiadomości o warzywach i owocach - rozwiazywanie zagadek. Rozwijanie umiejętności współdziałania w zabawie przy muzyce.
Planujemy we wrześniu:
Poznajemy się
- nawiązanie pozytywnych relacji personalnych
- rozwijanie umiejętności przedstawiania i wypowiadania się na swój temat
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała
- zabawy integracyjne w kręgu, zabawy paluszkowe
- Moja grupa - budowanie poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego
- zapoznanie z kącikami zainteresowań znajdującymi się w sali oraz grupową szatnią
- utrwalenie zasad kulturalnego spożywania posiłków, bezpiecznego korzystania z pomocy rozwojowych i toalety
- wprowadzenie grupowych rytuałów i zwyczajów
- utrwalenie nazw dni tygodnia
- Poznajemy przedszkole - zapoznanie z budynkiem przedszkola oraz ogródkami
- utrwalenie zasad zachowania bezpieczeństwa w przedszkolu i ogrodach przedszkolnych
- Kodeks Montessorka - wprowadzenie dzieci do zgodnego współdziałania
- wspólne ustalenie z dziećmi zasad zachowania
- zapoznanie z obowiązkami dyżurnego
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnych stanów emocjonalnych
- zabawy z chustą animacyjną, Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne – integracja grupy
Poznajemy zasady ruchu drogowego
- Spacer na skrzyżowanie – poznanych zasad zachowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym
- Zabawy matematyczne z figurami geometrycznymi (koła, trójkąty i kwadraty)
– rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych
- Stwarzanie warunków do zainteresowania się przedszkolaków zawodem policjanta.
- Rozwijanie sprawności motorycznej, właściwego reagowania na sygnały dźwiękowe i wzrokowe podczas zabaw orientacyjno-porządkowych, współpracy w grupie.
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci przez codzienne słuchanie tekstów literackich
- Kształtowanie dojrzałości emocjonalno-społecznej poprzez realizację wybranych elementów programu Sanford Harmony
130 rocznica Urodzin Tuwima- podróż w świat wyobraźni Julka z łódzkiego podwórka
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez zapoznanie z postacią i twórczością Juliana Tuwima oraz codzienne słuchanie tekstów literackich
- zabawy matematyczne z wykorzystaniem wiersza „Stoi na stacji lokomotywa”
- opowiadanie własnymi słowami treści zaprezentowanych wierszy z zachowaniem kolejności wydarzeń
- Wspólne muzykowanie przy użyciu instrumentów perkusyjnych – zapoznanie z techniką gry na instrumentach perkusyjnych, rozwijanie umiejętności współdziałania
Jesień przyszła już
- Utrwalenie znajomości pór roku, ich kolejności oraz charakterystycznych cech; poszerzenie słownika czynnego
- Poszukiwanie zwiastunów jesieni - spacer do parku. Kształtowanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu, rozwijanie umiejętności obserwacji. Kształtowanie odporności fizycznej podczas pobytu na świeżym powietrzu.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – zapoznanie z budową drzewa z wykorzystaniem: drzew w ogrodzie i parku, pomocy rozwojowych oraz tablicy multimedialnej
- Kształtowanie umiejętności kontynuowania rytmów podczas zabawy
- Działania twórcze pt. „Drzewo” z wykorzystaniem farb, tkanin, papieru i kredek – rozwijanie wyobraźni plastycznej
- Zabawa dydaktyczna „Kolory jesieni” z wykorzystaniem materiału rozwojowego – utrwalenie nazw kolorów typowych dla jesieni
Wydarzenia we wrześniu :
- Dzień Przedszkolaka - budowanie poczucia wspólnoty i przyjaznej atmosfery w grupie poprzez wspólne świętowanie