Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Grupa III

Nauczyciele:

mgr Monika Dzięglewska-Banasiak 
mgr  Agnieszka Jaworska
mgr Beata Pawlicka 
mgr Justyna Warzocha   

Konsultacje:

  • pani Monika - wtorki w godz.16:00 - 17:00
  • pani Agnieszka - środy w godz.16:00 - 17:00
  • pani Justyna - środy w godz.10:00 - 11:00

 


Marcowe plany grupy III:

W marcu w naszej grupie planujemy:

- kontynuować rozwijanie naszej odpowiedzialności za Ziemię poprzez:

zdobycie wiadomości na temat dzikiej przyrody i jej znaczenia dla zdrowia planety i człowieka,

zdobywanie wiadomości o lesie i jego mieszkańcach, wodzie i jej znaczeniu w przyrodzie oraz konieczności jej oszczędzania,   

- realizować tematykę przyrodniczą i ekologiczną z programem: "Kubusiowi przyjaciele natury,"   

- rozwijać, kształtować oraz doskonalić umiejętności pracy z materiałem rozwojowym we właściwy sposób, w ciszy i skupieniu, rozumiejąc konieczność szanowania go,     

 - systematycznie uczestniczyć w cyklu zajęć o emocjach, poznać słowo "empatia" i rozwijać umiejętność empatycznych zachowań,     

 - poznawać sposoby opieki nad psem i odpowiedzialności za psa, min. podczas spotkania z psem w grupie,   

 - w ramach preorientacji zawodowej poznawać zawody: strażaka, leśniczego i ogrodnika, wziąć udział w spotkaniu ze strażakiem,   

 - założyć hodowlę roślin; rzeżuchy i kwiatów oraz dowiedzieć się czego do życia potrzebuje roślina?,     

- szukać wiosny w pobliskim parku oraz rozwijać pewność siebie na wiosnę, w ciekawych zabawach i działaniach.

 

8 marca 2023r. ( środa) - odbędzie się spotkanie z psem w grupie.     

24 marca 2023r. (piątek) - planujemy warsztaty z  "naturalnego sznurka,"   

  planujemy również w marcu spotkanie ze strażakiem.     

                                                                                             Nauczycielki       

 

           

 

Lutowe plany grupy III

W lutym w naszej grupie planujemy:
  • wystąpić na Uroczystości dla naszych kochanych Babć i Dziadziusiów - 8 lutego, w środę o 10.30,
  • przyjrzeć się naszym zmysłom, zastanowić się, w jaki sposób możemy odczuwać stany pogodowe?,
  • bawić się na śniegu: dla zdrowia, w celu praktycznego zastosowania znanych zasad bezpieczeństwa podczas tych zabaw, w celu eksperymentowania i poznawania różnych stanów skupienia wody, zwrócenia uwagi na jej zanieczyszczenia, aby lepiej poznać znaczenie wody dla naszego życia, dla naszej planety,
  • wykonać zimowy pejzaż, podczas cyklu zajęć plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych,
  • zorganizować karnawałowy poczęstunek owocowo - pierniczkowy i tańczyć przy dźwiękach muzyki karnawałowej,
  • staramy się o zorganizowanie spotkania ze Strażakiem.
17 lutego (piątek) o 10.40 - odbędą się w grupie zajęcia ze zwierzętami egzotycznymi, tego dnia porozmawiamy również o kotach, z okazji "Światowego dnia kota."
21 lutego (wtorek i ostatki) - odbędzie się w przedszkolu "Bal karnawałowy." 
23 lutego (czwartek) od 10.30 do 11.30 - odbędą się pierwsze z trzech zajęć z przedstawicielami z ośrodka ekologicznego "Źródła" pt.: "Co to jest powietrze?" 
24 lutego (piątek) o 10.00 - będziemy uczestniczyć w spotkaniu z Bibliotekarzem, w pobliskiej bibliotece.
                                       
                                                                                                                                      Nauczycielki
 
 

Styczniowe plany grupy III:

- W styczniu poznamy dwa obroty kuli ziemskiej, które dają nam dzień i noc oraz cztery pory roku. Dowiemy się kim był Mikołaj Kopernik oraz która jest godzina na zegarze?

- Poznamy tradycje karnawałowe w Polsce i na świecie.

- Będziemy szukać odpowiedzi na pytanie: "Skąd bierzemy prąd?" oraz poznamy źródła pozyskiwania energii i rodzaje elektrowni. Dowiemy się kim byli: Maria Skłodowska - Curie i Piotr Curie.

- Poznamy kilka zasad i sposobów oszczędzania energii. Poszukamy urządzeń działających na prąd w naszym przedszkolu. Upieczemy wspólnie karnawałowe ciasteczka.

- Będziemy bawić się w teatrzyk cieni oświetlony światłem i tańczyć przy muzyce karnawałowej.

 

-12 stycznia 2023r. weźmiemy udział w przedszkolnym kolędowaniu pt.: "Świeć gwiazdeczko."

31 stycznia 2023r. weźmiemy udział w warsztacie archeologicznym. Poznamy zawód archeologa.

 

                                                                                                                                Nauczycielki

 

 

 

 

 


Grudniowe plany grupy III:
W grudniu poza śpiewem kolęd i piosenek o Bożym Narodzeniu oraz przygotowaniem występu jasełkowego dla Rodziców, w nieustannym oczekiwaniu na Świętego Mikołaja, rozmawiać będziemy o: 
- przygotowaniach zwierząt do zimy,
- o rasach psów i zawodzie weterynarza, będziemy zbierać karmę dla zwierząt ze schroniska,
- o właściwym ubieraniu się zimą,
- o zimowych zjawiskach atmosferycznych,
- o tym jak bezpiecznie bawić się zimą?
Prowadzić będziemy również zabawy badawcze na temat: jakie cechy ma śnieg?, czy wszystkie płatki śniegu są takie same?, czy możemy jeść śnieg?
 
6 grudnia w przedszkolu odwiedzi nas Święty Mikołaj.
9 grudnia w naszej grupie odwiedzi nas Policjant.
9 grudnia w przedszkolu weźmiemy udział w kiermaszu charytatywnym.
13 grudnia w naszej grupie weźmiemy udział w warsztacie pt.: "doświadczenia z ciekłego azotu."
19 grudnia w naszej grupie odbędzie się uroczystość wigilijna.
                                  
                                                                                                       Nauczycielki
 
 
Drodzy Rodzice!
Oto nasze plany, które będziemy realizować w listopadzie, w grupie III:
1. Wspomnimy kochanych przodków z rodziny, którzy już odeszli, w związku z listopadowymi Świętami ( 1 i 2 listopada).
2.  Poznamy wartość zdrowego śniadania oraz zasady zdrowego odżywiania.
3. Dowiemy się kto to jest patriota i porozmawiamy o naszej Ojczyźnie, w związku ze Świętem Odzyskania Niepodległości 11 listopada.
4. Poznamy zawód żołnierza.
5. Dalej poznawać będziemy i kształtować nasze emocje.
6. Nadal rozwijać będziemy wiedzę i umiejętności z zakresu kodowania.
7. 18 listopada obejrzymy w przedszkolu bajkę pt.: "Czarodziejskie okulary," w wykonaniu aktorów.
8. 25 listopada weźmiemy udział w "Warsztatach z naturalnego sznurka."
9. Będziemy odwiedzać pobliski park, podziwiać jesień i integrować się poprzez emocjonujące zabawy na świeżym powietrzu.
                                                                                                       Serdecznie Państwa pozdrawiamy - Nauczycielki
 
 
 
 
 
Drodzy Rodzice!
Oto nasze plany, które będziemy realizować w październiku w naszej grupie:
 
1. "Kodeks Młodego Ekologa" - będzie efektem naszych działań grupowych, obserwacji, doświadczeń i wyciągniętych z tego wniosków.
2. "Światowy Dzień Ptaków," oraz "Dzień Drzewa" skłonią nas do kształtowania w sobie właściwych nawyków ekologicznych w stosunku do ptaków i drzew  oraz do wykonania grupowego, przestrzennego drzewa na wystawę w podcieniach przedszkola.
3. Poszukamy odpowiedzi na pytania: do czego przydatny jest Internet i dlaczego może być bardzo szkodliwy? oraz dlaczego warto oszczędzać?
4. 8 października chętne Rodziny naszej grupy wezmą udział w przedszkolnym "Rajdzie pieczonego ziemniaka." 
5. 20 października bawić się będziemy na "Balu Jesieni."
6. Oczekujemy na wizytę Policjanta w grupie. 
7. Bliżej poznamy zawód weterynarza i nauczyciela.
                               Serdecznie Państwa pozdrawiamy - Nauczycielki
 

„Kim zostaniesz jak dorośniesz Montessorku?” to program preorientacji zawodowej, realizowany przez wszystkie grupy naszego przedszkola. Ponieważ jako autorka tego programu spotkałam się  z pytaniem  „czy to nie za wcześnie aby mówić o predyspozycjach i wyborze zawodu już w przedszkolu?” chcę podkreślić, że nie jest to za wcześnie. Warto a nawet należy zacząć poszukiwania tak wcześnie, w celu wychwytywania ujawniających się już w przedszkolu zróżnicowanych zdolności i zainteresowań dzieci, ich indywidualnych preferencji w zakresie przetwarzania określonych typów problemów, zdań (np.: matematycznych, językowych, przyrodniczych, ruchowych, społecznych/relacyjnych). Warto zacząć tak wcześnie, aby ukierunkować wszelkie działania wychowawcze nauczycieli i rodziców na otwieranie przed przedszkolakami środowiska pracy, uwzględnić ich etapy rozwojowe, w całym długim procesie przygotowania do wyboru zawodu i planowania kariery edukacyjno zawodowej. Przedszkole spełnia tu bardzo ważną rolę: zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa a więc minimalizuje jego frustracje i lęki. W takich warunkach realizowane są zagadnienia z zakresu preorientacji zawodowej rozumianej nie tylko jako zbiór informacji o zawodach ale przede wszystkim jako grupa kluczowych kompetencji, których rozwój jest możliwy pod warunkiem poczucia bezpieczeństwa i zaufania do otoczenia.

Za cel swojego programu obrałam cel ogólny preorientacji zawodowej w przedszkolu tj.: wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami z ich najbliższego otoczenia, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro zawodowych marzeń.

Co robimy aby ten cel osiągnąć?  Poznajemy samego siebie i innych poprzez: rozmowy o tym co lubimy robić, czym się interesujemy, określamy co robimy dobrze, czego nie lubimy robić, opowiadamy o sobie wśród rówieśników.

Odgrywamy różne role zawodowe w tzw. „zabawach tematycznych,” posługujemy się przy tym zgromadzonymi przyborami, strojami, spontanicznymi pomysłami, obserwacjami z życia codziennego, zapamiętujemy nazwy zawodów wykonywane przez osoby z najbliższego otoczenia, które zaobserwowaliśmy np. podczas spacerów w pobliżu przedszkola, wycieczek np. na dworzec.  Po powrocie, poznajemy i zapamiętujemy nazwy różnych zawodów, które wykonywały zaobserwowane przez nas osoby w najbliższym otoczeniu. Opowiadamy o tych, które wzbudziły nasze największe zainteresowanie, zadajemy pytania, szukamy też na nie samodzielnych odpowiedzi, uczymy się przy tym wyciągania wniosków, rozwijamy logiczne myślenie i myślenie przyczynowo – skutkowe. O naszych przeżyciach, odczuciach przemyśleniach wypowiadamy się w postaci prac plastycznych: narysowanych, namalowanych, zaaranżowanych „kącików o zawodach” w klasie itp. Chętnie czytamy książeczki o jednym konkretnym zawodzie, znajdujące się w „grupowej biblioteczce o zawodach.” Wypożyczając je do domu mamy okazję porozmawiać o ich treści z naszymi rodzicami, którzy przy tej okazji, często zapoznają nas z zawodami wykonywanymi przez siebie. Bardzo lubimy poznawać zawody naszych rodziców, które czasem są bardzo zbieżne z naszymi zainteresowaniami a czasem zupełnie inne od naszych.     Uczestniczymy w ciekawych zajęciach, które przygotowują dla nas nasze Panie. Wykorzystują w nich ciekawe metody jak:  dzięki którym możemy zmierzyć się z ciekawymi zadaniami, które mamy do wykonania np.: metoda wizualizacji, opowieści ruchowej, ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze z wykorzystaniem rekwizytów, strojów, ilustracji, pomocy rozwojowych a także, na specjalnie przygotowanych „kartach pracy,” w działaniach plastycznych, scenkach teatralnych, zagadkach itp. Uczestniczymy w zabawach badawczych, które pozwalają nam na zdobywanie wiedzy za pomocą emocji, śpiewamy, tańczymy, słuchamy wierszy i opowiadań o zawodach a więc, angażujemy wszystkie zmysły chcąc jak najpełniej wczuć się w rolę: lekarza, listonosza, maszynisty itd.   Ogólnie można powiedzieć, że zagadnienia z zakresu preorientacji zawodowej realizowane są w ciągu całego dnia, w trakcie swobodnych działań dzieci w „kącikach tematycznych,” na zajęciach o konkretnych zawodach, podczas zabaw typu: „Kto to zrobił?,” „jedziemy autobusem,” „Zakupy w sklepie spożywczym, księgarni „itp. Staramy się maksymalnie aktywizować dzieci jak również współpracować z rodzicami co obecnie, w dużym stopniu utrudnia nam pandemia.

Mamy nadzieję, na ukształtowanie w dzieciach pro aktywnych postaw wobec pracy i edukacji, ze zwróceniem uwagi na zasady etyki pracy jako fundamentu aktywności zawodowej oraz nabycie takich umiejętności jak: sprawczość czyli wprowadzanie zmian w swoim bliższym i dalszym otoczeniu, samodzielność i samoobsługa, szacunek do pracy, współdziałanie.

                                                                                                            Monika Dzięglewska - Banasiak