Grupa VI
Nauczyciele:
mgr Beata Wolska
mgr Justyna Warzocha
Grupa pracuje w godzinach 8.00 -16.00
Konsultacje: pani Beata
Konsultacje: pani Justyna
Omawiamy we wrześniu:
Temat kompleksowy: Moja grupa, moje przedszkole. Adaptacja dziecka do nowego środowiska.
1. Słuchanie opowiadań czytanych przez n-la z serii „Basia i przedszkole”, „Basia i kolega z Haiti”, „Basia i emocje”. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, podejmowanie działań językowych
2. Zabawy integracyjne typu: Stonoga, Ojciec Wilgiliusz, Magiczna liczba 7, Jam jest żabka, Moje imię, Wszyscy sa witam Was … Rozwijanie przynależności do grupy przedszkolnej, nawiązywanie relacji między dziećmi i osobami dorosłymi
3.Zabawy z „chustą animacyjną” i „gumą sensoryczno - animacyjną” - rozwijanie umiejętności nawiązywania relacji z innymi dziećmi i dorosłymi.
4. Poznajemy / ponownie odkrywamy otoczenie, w którym przebywamy na co dzień: panie, koleżanki i koledzy z grupy, klasowe „kąciki montessoriańskie” oraz budynek przedszkolny, jego poszczególne pomieszczenia, koleżanki i koledzy z innych grup – poznawanie /ponowne odkrywanie najbliższego otoczenia dzieci, zwiedzanie przedszkola.
5. „Kodeks Montessorka” – poznawanie zasad i reguł obowiązujących w grupie, zapisanie ich lub zilustrowanie oraz utrwalanie w codziennym postępowaniu dzieci.6.
Zabawa ruchowa ze śpiewem przy piosence : „Podajmy sobie ręce” – integrowanie grupy.
6. Praca plastyczna „Ślimak” (symbol naszego przedszkola) metoda wydzieranki dla starszych i młodszych dzieci. Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.
Temat kompleksowy: Wakacyjne wspomnienia – piękna, letnia pogoda.
- „ Wspomnienia z wakacji” - zapoznanie z treścią wiersza Lucyny Krzemienieckiej. Uważne słuchanie tekstu czytanego przez nauczycielkę, analiza treści. Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi dotyczących wspomnień wakacyjnych. Praca z pomocą „Krajobrazy” – wskazywanie miejsc, w których były dzieci.
- „Segregowanie skarbów” – pamiątek z wakacji przywiezionych przez dzieci: muszelek, kamyków oraz pamiątek zakupionych w miejscu pobytu . – Rozwijanie umiejętności opisywania wygladu, nazywania tych przedmiotów i ich przeznaczenia .
- - „Pocztówka z wakacji” – malowanie miejsc, w których byłem - praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych, rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą dzieci starszych. - „Pocztówka z wakacji” – wypełnianie konturów przedmiotów np.: wiaderka, piłki itp. kolorowymi plamkami odciśniętymi z palców - praca plastyczna z wykorzystaniem farb plakatowych – dzieci młodsze.
- Refleksje nad emocjami towarzyszącymi nam podczas różnorodnych działań: wspólnych zabaw w sali przedszkolnej, ogródku przedszkolnym, wspólnego śpiewu, słuchania opowiadań i bajek, wierszy czytanych przez nauczyciela. Rozwijanie umiejętności dostrzegania swoich emocji i nazywania ich. Uświadamianie dzieciom, że wszystkie emocje są ważne i żadnych nie należy tłumić lecz okazywać je w sposób społecznie akceptowalny.
- Układanie mandalioraz rytmów z materiału przyrodniczego przy muzyce relaksacyjnej. Wyzwalanie zainteresowania ciszą, szukanie jej podczas pracy.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych , zabawy bieżne i skoczne w sali i ogródku przedszkolnym - rozwijanie i kształtowanie sprawności ruchowej dzieci.
Temat kompleksowy:Zasady bezpieczeństwa i znaki drogowe oraz zawód policjanta.
- Poznajemy zasady bezpieczeństwa dla pieszych. Wdrażanie do ich przestrzegania. Prezentacja znaków drogowych i sygnalizatora świetlnego, rozwijanie umiejętności rozpoznawania ich i interpretowania ze zrozumieniem: co oznaczają, czego od nas wymagają?
- Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie w okolice przedszkola. Przypomnienie przepisów ruchu drogowego. Co to za pojazdy? Podział pojazdów na wodne, lądowe, powietrzne oraz specjalistyczne (karetka, policja, straż). Przybliżenie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa.
- Poznajemy zawód policjanta, spotkanie z policjantem. Zabawy ruchowe, orientacyjno – porządkowe: „Stój, idź,” „Samochody,” i inne.
- „Sygnalizator świetlny” – praca plastyczna na poziomach: - 3 i 4-latki nakleją koła w kolorach świateł na sygnalizatorze – rozwijanie sprawności manualnej – małej motoryki, - 5 i 6 -latki podejmują próbę samodzielnego wycinania kół i odpowiednio naklejają je na sygnalizatorze – kształtowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami.
- Udział dzieci rozpoczynających edukację w naszym przedszkolu wraz z rodzicami, w uroczystym pasowaniu na „Przedszkolaka Montessorka.” Obchody „Dnia Przedszkolaka” przez całą społeczność przedszkolną: nauka piosenek: „Przedszkolaki Montessorki”, „Przedszkole” , „Jestem przedszkolakiem” .